• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400080402808
  • خبرنگار : 50026

مراکز سلامت روان بهزیستی و نیازمندی‌های استانی

مراکز سلامت روان بهزیستی و نیازمندی‌های استانی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه به مناسبت هفته سلامت روان چهارمین مرکز شبانه روزی روان در شهرستان فردوس برای بیماران زن راه اندازی شد، گفت: در مجموع ۱۶۵ بیمار روان زن و مرد مقیم مراکز شبانه روزی هستند.

علی عرب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شناسایی و ارزیابی افراد دارای اختلالات اعصاب و روان در کمیسیون‌های پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت بر اساس طبقه بنـدی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت و سـنجش سطح توانمندی آنان صورت می‌پذیرد.

وی افزود: بیماران دارای اختلالات روان سایکوتیک و مزمن با تشخیص متخصص اعصاب و روان به شرط آنکه دو سال از سابقه بیماری آنها گذشته باشد و سابقه عودهای مکرر و بستری در بیمارستان را داشته باشند به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند و با تایید کمیسیون تحت پوشش سازمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۸۳۲ نفر از بیماران روان از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان بهزیستی خراسان جنوبی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: سایر خدمات ارائه شده به این توانخواهان عبارت از ارائه خدمات توان بخشی و مراقبتی(آموزشی، توانپزشکی، اجتماعی) از طریق مراکز شبانه روزی، خدمات مراکز درمان و توانبخشی روزانه، مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل و مراکز درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به اختلالات نافذ رشد است.

عرب نژاد ادامه داد: مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن، مراکزی هستند که خدمات تخصصی توانبخشی را در حیطه‌های خدمات آموزشی، توانبخشی، خدمات توانبخشی روانی اجتماعی، خدمات توانبخشی آموزشی، خدمات توانبخشی حرفه‌ای و خدمات فرهنگی هنری به صورت روزانه ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک مرکز آموزش و توانبخشی بیماران روان روزانه در شهرستان بیرجند به تعداد ۳۹ نفر از توانخواهان خدمت رسانی می‌کند.

عرب نژاد اظهار کرد: خدمات آموزشی شناختی رفتاری (از جمله برنامه‌های مختلف آموزشی و رفتاری مانند ای بی ای، تیچ  و...) ، خدمات توانبخشی (از جمله خدمات گفتار و کار درمانی و روش‌های تقویت ارتباط مانند تعامل همه جانبه و...) و خدمات تکمیلی و ترکیبی (مانند خدمات بازی، هنر، موسیقی درمانی و یا سایر برنامه‌های درمانی تکمیلی) از فعالیت‌های مراکز آموزش و توانبخشی روزانه اختلال طیف اتیسم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک مرکز روزانه اتیسم در شهرستان بیرجند به تعداد ۴۰ نفر خدمات رسانی می‌کند، تصریح کرد: کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یاشدید فاقد شغل و درآمد کمکی است نقدی که به طور مستمر به بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی مطابق با ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پرداخت می‌شود.

عرب نژاد با بیان اینکه در حال حاضر به تعداد ۵۱۶ نفر از توانخواهان مستمری پرداخت می‌شود، بیان کرد: ارائه خدمات توان بخشی و مراقبتی(آموزشی، توانپزشکی و اجتماعی) از طریق مراکز شبانه روزی نیز از دیگر فعالیت‌هاست که مراکز شبانه روزی به عنوان خانه گروه هدف تلقی می‌شوند و خدمات توانبخشی و مراقبتی در آن‌ها به صورت تخصصی براساس دستورالعمل‌های مربوطه با بهره گیری از تجهیزات و فضاهای مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص، متناسب با نیازهای گروه هدف ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع تامین نیازهای مراقبتی، بهداشتی و توانبخشی بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه روزی ارائه می‌شود و خدمات مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی در زمینه‌های مختلف توانبخشی آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای برنامه ریزی شده است.
وی افزود: در حال حاضر دو مرکز شبانه روزی (زن و مرد) در بیرجند و یک مرکز(مرد) درفردوس وجود دارد و به مناسبت هفته سلامت روان چهارمین مرکز شبانه روزی روان در شهرستان فردوس برای بیماران زن راه اندازی شد.

عرب نژاد با بیان اینکه به زودی مرکز دیگری برای بیماران روان مرد در شهرستان بیرجند راه اندازی خواهد شد، تصریح کرد: در مجموع ۱۶۵ بیمار روان زن و مرد مقیم مراکز شبانه روزی هستند.

وی با اشاره به خدمات توانبخشی در منزل، ادامه داد: این فعالیت به ارائه خدمات توانبخشی (کاردرمانی، روانشناسی، مددکاری، پرستاری، پزشکی و روانپزشکی) در محل زندگی بیمار روانی مزمن اطلاق می‌شود که هدف در دسترس کردن خدمات توانبخشی برای آنان بوده و تعداد ۹۰ نفر در شهرستان بیرجند و ۵۰ نفر در زیرکوه و ۵۰ نفر در طبس از این خدمت بهره مند می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha