• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080503896
  • خبرنگار : 71661

پیمان استراتژیک استرالیا با آسه‌آن

پیمان استراتژیک استرالیا با آسه‌آن

استرالیا و مجمع کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، امروز(چهارشنبه) بر سر ایجاد یک "مشارکت جامع استراتژیک" توافق کردند؛ توافقی که نشانه جاه طلبی استرالیا برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، این پیمان، روابط دیپلماتیک و امنیتی استرالیا را در این منطقه که به سرعت در حال رشد و به میدان جنگ استراتژیک آمریکا و چین تبدیل شده است، تقویت می‌کند.

جزئیات اهداف استراتژیک این مشارکت هنوز اعلام نشده است، اما "اسکات موریسون"، نخست وزیر استرالیا متعهد شد که کشورش "با تمام وجود از آن حمایت کند".

وی در بیانیه‌ای مشترک با "ماریس پین"، وزیر امور خارجه این کشور گفت: این نقطه عطف، بر تعهد استرالیا به نقش مرکزی آسه‌آن در منطقه هند-اقیانوسیه تأکید کرده و مشارکت‌های آینده ما را ترتیب می‌دهد. استرالیا از منطقه‌ای صلح آمیز، باثبات، انعطاف پذیر و موفق حمایت می‌کند که آسه‌آن در قلب آن قرار دارد.

برونئی که در سال جاری ریاست آسه‌آن را بر عهده داشته و برگزارکننده این نشست سه روزه است، گفت که این توافق "نشان‌دهنده فصل جدیدی در روابط  بوده و برای دو طرف معنادار، اساسی و سودمند" خواهد بود.

پس از اعلام این خبر، استرالیا اعلام کرد که در پروژه‌های جنوب شرقی آسیا در زمینه سلامت و امنیت انرژی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرایم فراملّی و صدها بورسیه، ۱۵۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این در حالی است که چین نیز به دنبال توافقی با آسه‌آن، در سطح استراتژیک مشابه بوده است. دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که رهبران آسه‌آن، در روز سه‌شنبه با "لی که چیانگ"، نخست وزیر چین دیدار کرده و قرار است در ماه نوامبر نیز در یک نشست ویژه که به صورت مجازی برگزار می‌شود، با "شی جینپنگ"، رئیس جمهوری این کشور گفت‌وگو کنند.

گفتنی است که استرالیا در حال حاضر نیز، در سطوح مختلف، با اندونزی، مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین و ویتنام شراکت استراتژیک دوجانبه‌ای دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha