• پنجشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400080604468

معاون وزارت آموزش و پرورش:

مسابقات آزمایشگاهی توانایی‌ معلمان را بهبود می‌بخشد

مسابقات آزمایشگاهی توانایی‌ معلمان را بهبود می‌بخشد

ایسنا/فارس معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات آزمایشگاهی توانایی‌های معلمان را بهبود می‌بخشد و به عنوان بستری مناسب برای توسعه شایستگی‌های معلمان به حساب می‌آید.

علیرضا کمرئی پنج‌شنبه ۶ آبانماه در ارتباط برخط با آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز بیان کرد: این موضوع کاملاً پذیرفته شده است که کسی که فاقد کمال باشد و خود از شایستگی بهره نبرده باشد، نمی‌تواند مطیع کمال باشد و سبب ایجاد شایستگی در دانش آموزان شود. 

او که معتقد است مسابقات آزمایشگاهی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان راعینیت می‌بخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار می‌دهد، افزود: شایستگی باید قادر باشند که انگیزه دانش آموزان را برای ورود به عرصه‌های علمی تحریک و یادگیری پایدار و عمیق بوجود آورد و دانش آموزان را درگیر موضوعات یادگیری کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی‌ها باید حیطه‌های بالاتری از درک و فهم و فراتر از حیطه‌های شناختی را به دنبال داشته باشند و دانش آموزان را وارد سطوحی بالاتر از یادگیری مانند ترکیب و ارزشیابی کنند.

کمرئی افزود: در مسیر خلق، موقعیت‌هایی ارزشمند تلقی می‌شود که فهم عمیقی از حقیقت علم را دردانش آموزان به دنبال داشته باشد، فرصت‌های کشف و شهود علمی را پدید بیاورد، ماهیت علم را در پدیده‌ها برای دانش آموزان روشن سازد و الهاماتی فراتر از شناخت به دانش آموز بدهد.

او عنوان کرد: ملاحظه می‌کنید این ویژگی‌ها همه در یادگیری‌های مبتنی بر آزمایشگاه بی کم و کاست وجود دارد و همین عامل است که از مسابقات آزمایشگاهی و آموزش های مبتنی بر آزمایش برای دانش آموزان فرصت بی نظیر به وجود می‌آورد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در حیطه دانش آموزی نیز تأکید بر فعالیت‌های آزمایشگاهی آثار مثبت در یادگیری دانش آموزان در همه عرصه‌های علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی داریم.

کمرئی افزود: فضای حاکم بر این دسته از آموزش‌ها باید موجب پرورش عواطفی شود که انرژی متراکم دانش آموزان را برای ورود به عرصه‌های علمی تحریک می‌کند. برای این کار لازم است محیط عاطفی مناسب و ارتباط دوستانه بین معلم و شاگردان شکل بگیرد و این شرط اصلی در توفیق این برنامه‌هاست.

او گفت: سرخوردگی، سرکوفت و شکستی که حمایت نمی‌شود و سؤالی که به آن اهمیت داده نمی‌شود و موقعیتی که دانش آموز در آن محور نیست و بخشی که مشاهده پایان می‌یابد، اینها محرک دانش آموز نیستند و انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کنند و باید در جریان اداره محیط های یادگیری عملی و آزمایشگاهی مورد توجه معلمان قرار گیرد. 

کمرئی دومین ویژگی را  محوریت نقش دانش آموز در خلق موقعیت یادگیری قلمداد کرد و گفت، آزمایشگاه باید توسط دانش آموز اداره شود و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید توسط دانش آموزان انجام شود.

کمرئی درگیر شدن دانش آموزان، غرق شدن و مواجه شدن آنان با پدیده‌های علمی را پیش نیاز برانگیختگی در حوزه علم دانست و گفت این موقعیت با حضور در آزمایشگاه بیش از همه عرصه‌ها در تشکیل و بسط فرصت های تغییر برای دانش آموزان مؤثر است و  گاه مسیر علمی آن ها را تغییر می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: تحریک علمی باید سبب اندیشیدن فراگیران پیرامون موضوع آزمایش شود و سبب طرح سؤالاتی فراتر از موضوع آزمایش برای آنان شود.

کمرئی آزادی دانش آموز در حوزه فکر و اندیشه را ضروری دانست و گفت هیچ سؤالی از طرف دانش آموزان در محیط علمی بی ربط و بی جا نیست و باید پاسخ داده شود.

او شکل گیری و پرورش ایده‌های جدید، پرورش اعتماد به نفس ، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزش‌ها شمرد و افزود یادگیری روش مند  عمل کردن و مستندسازی یافته‌ها نیز در این دسته از فعالیت‌ها ضروری است.

معاون متوسطه وزارت آموزش وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شکل گیری رویکردی جدید به درس آزمایشگاه ضروری است، زیرا در آزمایشگاه واقعی دانش آموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده ودرک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری می کنند و یاد می‌گیرند اما وقتی شرایط حضور فیزیکی وجود ندارد.

کمرئی ادامه داد: در دوران کرونا آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزش‌های الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین دلیل بود که برنامه ریزان و معلمان رویکردهای جدید در آموزش‌ها را اتخاذ کردند.

او عنوان کرد: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود می‌آورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگی‌های مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد و باید از این قابلیت‌ها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آن ها بهره گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha