• پنجشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400080604533

حضرت معصومه(س) اسلام و تشیع را با خود به قم آوردند

حضرت معصومه(س) اسلام و تشیع را با خود به قم آوردند

ایسنا/قم استاد حوزه علمیه با اشاره به خیر و برکتی که حضرت معصومه (س) با خود به شهر قم آوردند، گفت: حضرت معصومه (س) اسلام و تشیع را با خود به این منطقه آوردند و حتی زرتشتیان قم با ورود حضرت با ایشان بیعت کردند و زمین‌های خود را وقف کردند و در تاریخ است که اولین گروهی که خمس پرداخت کردند قمی‌ها بودند.

آیت‌الله احمد عابدی امروز در مراسم خطبه‌خوانی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در آستانه سالروز ورود این حضرت به قم عنوان کرد: در زمان حضرت معصومه (س) بحث تعلیم قرآن رواج داشت و یک مکتب تفسیری در شهرهای مختلف اسلامی رواج یافته بود.

وی بابیان اینکه در زمان حضرت معصومه (س) در کوفه اقدامات یهودیان علیه مسلمانان مطرح بود، گفت: بازار عراق به کلی به دست یهودیان افتاده بود و حضرت معصومه (س) یونس بن عبدالرحمن را دعوت می‌کنند تا شرایطی را فراهم کند که بازار مسلمانان را خود مسلمانان اداره کنند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه در بغداد یهودیان تصمیم گرفتند که حضرت معصومه (س) را مسموم کنند و زنی را برای این کار اجیر کردند ولی موفق نشدند، افزود: در حرکت حضرت معصومه (س) به سمت ساوه و قم در همدان هم تصمیم به قتل ایشان گرفتند و این تهدید ادامه داشت تا اینکه بالاخره یهودیان در ساوه به مقصود خود رسیدند و همراهان حضرت را به شهادت رساندند و خود ایشان را هم زخمی کردند که از آنجا حضرت به سمت قم آمدند و در قم از دنیا رفتند.

وی با اشاره به خیر و برکتی که حضرت معصومه (س) با خود به شهر قم آوردند، ابراز کرد: حضرت معصومه (س) اسلام و تشیع را با خود به این منطقه آوردند و حتی زرتشتیان قم با ورود حضرت با ایشان بیعت کردند و زمین‌های خود را وقف کردند و در تاریخ است که اولین گروهی که خمس پرداخت کردند قمی‌ها بودند.

عابدی بابیان اینکه به دنبال ورود حضرت معصومه (س) به قم ابراهیم بن هاشم فرهنگ تشیع و احادیث اهل‌بیت (ع) و مسائل فقهی را از کوفه به قم منتقل کرد، افزود: حضرت معصومه (س) نقش اصلی را در شیعه کردن مردم این مناطق داشتند و افراد بعد از ایشان مانند علی بن ابراهیم قمی احکام دین را به مردم یاد دادند.

وی بیان کرد: احکام فقهی که در قم مطرح می‌شود و اینکه قم مرکز فقهی تشیع شد به برکت ورود حضرت معصومه (س) به این شهر مقدس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha