• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400080805484
  • خبرنگار : 30054

حافظ شیرازی، غزلسرایی شیرین سخن از دیار شیراز

حافظ شیرازی، غزلسرایی شیرین سخن از دیار شیراز

یکی از کتاب‌هایی که در خانه هر ایرانی پیدا می‌شود، «دیوان حافظ» است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام انتشارات پیام عدالت، حافظ، شاعر بزرگ ایرانی که تنها با خواندن چند بیت می‌تواند به قلب شما راه یابد. خواندن اشعار حافظ شما را  عاشق و  امیدوار می‌کند و مهمتر از همه به شما یاد می‌دهد تا در لحظه زندگی کنید. 

زندگی حافظ

با وجود تأثیر عمیق او بر زندگی و فرهنگ ایرانی و محبوبیت و نفوذ بسیار بالا، جزئیات کمی از زندگی حافظ در دسترس است. درباره زندگینامه این شاعر، منبع واحدی وجود ندارد که بتوان به آن تکیه کرد.  با این حال، چیزی که می توان از آن مطمئن بود این است که او در قرن هشتم زندگی می کرد، یکی از آشفته ترین زمان های تاریخ.  علت لقب او به حافظ این است که در سنین جوانی قرآن را حفظ کرده است.  او تحت تأثیر بهترین نویسندگان ادبیات زمان خود به ویژه خیام بود.

او همه علم و دین و زبان و ادبیات زمان خود را می دانست، ساز می نواخت و از همه مهمتر سوسیالیست و منتقد بود.  به همین دلیل است که بیشتر اشعارش مربوط به جامعه است. او تحت تأثیر آثار نویسندگان و شاعران پیش از خود مانند بوستان سعدی، نظامی، خیام و .. بود. درست مثل زنبوری که روی گل های مختلف پرواز می کند و شهد آن ها را می گیرد و در آخر خوشمزه ترین عسل را می سازد.  او عسل ادبیات ایران است و وقتی کسی حافظ می خواند، آن شخص یک دوره از ادبیات ایران را خوانده است.

سبک شعری

اشعار حافظ در درجه اول در قالب ادبی غزل که سبکی ایده آل برای بیان عشق الهی و عرفانی است، سروده شده است. استعاره یکی از مهمترین ابزارها برای بیان احساسات و انتقال آن از طریق شعر است که حافظ به دفعات از آن استفاده کرده است. استعاره در لغت به معنی استفاده از یک عبارت یا کلمه ای است که دارای دو یا چند معنی باشد. حافظ از این هنر ادبی با ظرافت بی نهایتی در تمام اشعار خود استفاده می کند و این یکی از دلایلی است که شعرهای او به راحتی قابل فهمیدن نیست.

از غزل بیشتر برای سرودن اشعار عاشقانه استفاده می شود، اما حافظ از آن برای این منظور استفاده نکرده است. او از این قالب شعری به نحوی استفاده کرده که خواننده را مجبور کند در مورد آن فکر کند نه اینکه فقط بخواند و منتقل کند. حافظ واقعاً شیفته اشعارش بود و مدام آنها را تغییر می داد.  اگرچه همه بر این باورند که اشعار او از جانب خداوند به او الهام شده است، اما در واقع او برای الهی جلوه دادن آنها وقت و انرژی بسیاری صرف کرده است.

حافظ شیرازی، غزلسرایی شیرین سخن از دیار شیراز

در اشعار حافظ رگه هایی از اتفاقات تاریخ نیز به چشم می خورد. او از حمله تیمور، مشکلات شیراز در آن زمان سخن به میان آورده است و حتی نام برخی از فرمانداران و سیاستمداران را برای ستایش شجاعت آنها و یا به منظور انتقاد از آنها ذکر می کند. یکی از مواردی که در اشعار خود به آن انتقاد می کند، صوفیان و زاهدان است. او معتقد بود که عده ای سعی دارند با نام دین و خدا مردم را فریب دهند. او عمدتا عدم صداقت و ریاکاری این گروه ها را هدف قرار می دهد.

دیوان حافظ

کتاب دیوان حافظ، مجموعه ای از دلنشین ترین غزل ها و یکی از کتاب هایی است که برای هر هنردوست و شعر دوستی مقدس به شمار می رود و برای تمامی ایرانیان بسیار ارزشمند است.  هر خانواده ایرانی حداقل یک دیوان حافظ در خانه خود دارد و خرید دیوان حافظ در مناسبت های مهم مانند عید نوروز یا شب یلدا بسیار مرسوم است. در این مناسبت ها، دیوان را در صفحه‌ای تصادفی باز می‌کنند و شعر روی آن را می‌خوانند که نشانه‌ای از احساس افراد در زمان حال و یا اتفاقاتی است که در آینده رخ خواهد داد. دیوان حافظ دارای حدود 500 شعر است که در قالب های مختلف قصیده، غزل، قطعه و مثنوعی، برای اولین بار توسط محمد گلندام گرداوری شده است. این کتاب به زبان های دیگری نیز از جمله انگلیسی، ارمنی، پرتقالی، بلغاری، چینی، دانمارکی، ترکی، اسپانیایی و ... ترجمه شده و در کتابخانه های مهم سایر کشورها نیز موجود می باشد. دیوان حافظ در کشور ایران در اندازه ها و شکل های مختلفی چاپ می شود. شما می توانید جهت به وبسایت انتشارات پیام عدالت که یکی از بزرگترین مجموعه ها در زمینه چاپ و خرید کتب نفیس است، مراجعه فرمائید.

حافظ شیرازی، غزلسرایی شیرین سخن از دیار شیراز

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه بوده اید، بدون شک یکی از مشتاقان هنر و دلباختگان عرصه شعر و شعرخوانی هستید. خبر خوب برای شما این است که انتشارات پیام عدالت، در راستای ترویج فرهنگ شعرخوانی و همچنین زنده نگاه داشتن آثار شاعران بزرگ ایرانی، کتب دیگری را از جمله شاهنامه فردوسی، بوستان سعدی، رباعیات خیام و ... را نیز به طور نفیس به چاپ رسانده است. شما می توانید جهت تهیه آثار شاعران بزرگ ایرانی به وبسایت انتشارات پیام عدالت به نشانی اینترنتی https://payamedalat.com/ مراجعه فرمائید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha