• شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080805672
  • خبرنگار : 71516

تحرکات آمریکا برای نجات عربستان در مأرب

تحرکات آمریکا برای نجات عربستان در مأرب

آمریکا با تحریک عربستان برای تقویت مداخله خود در جنگ مأرب در سایه شکست‌های نیروهای مورد حمایت ریاض آماده می‌شود. درحالی که ریاض مایل است مداخله آمریکا به صورت مستقیم باشد؛ اما به نظر می‌رسد واشنگتن برای ممانعت یا حداقل به تأخیر انداختن پیشروی انصارالله در مأرب حمایت نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، با سیطره نیروهای صنعا بر تمام شش شهرک جنوب مأرب نگرانی‌های عربستان و هم‌پیمانان آمریکایی و انگلیسی‌اش از سقوط مرکز مأرب افزایش یافته است، چراکه با سقوط مرکز استان خط دفاع اول از منافع این طرف‌ها در مأرب و استان‌های جنوبی سقوط خواهد کرد. در این راستا نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی آمریکا برای ورود قوی‌تر به خط جنگ با هدف توقف شکست‌های پی در پی نیروهای دولت مستعفی یمن وجود دارد. منابع اعلام کردند، افسران آمریکایی و عربستانی اخیرا با تعدادی از فرماندهان منطقه اول نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن و فرماندهان شبه نظامیان حزب اصلاح در حضرموت دیدار کردند. با استقرار تعداد زیادی از عناصر القاعده در جبهه‌های جنوب و غرب مأرب توافق شد.

به گفته منابع، نیروهای آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی الریان در شهر المکلا، مرکز استان حضرموت ظرف سه ماه گذشته با حمایت مالی عربستان سکوی جدیدی را در بخش نظامی فرودگاه ایجاد کردند که از هفته پیش به کار گرفته شد. از جمله هواپیماهای نظامی آمریکایی و عربستانی که وارد این فرودگاه می‌شوند هواپیماهای C-۱۳۰ هستند که به انتقال تجهیزات نظامی می‌پردازند.

منابع محلی در المکلا اخیرا از نقل و انتقال محموله‌های نظامی در فرودگاه خبر دادند. همچنین منابع اعلام کردند محموله سلاح متنوع و پیشرفته‌ای به همراه نیروهای آمریکایی به مقر تیپ دفاع ساحلی به بهانه تأمین امنیت شمال غربی استان حضرموت منتقل شد؛ اما تحرکات اخیر آمریکا در مرزها با مأرب در راستای پاسخ به درخواست عربستان برای افزایش حمایت در این جنگ است.

خالد غراب، کارشناس نظامی نزدیک به وزارت دفاع در صنعا اعلام کرد، توجه آمریکا به جنگ مأرب اخیرا با رسیدن جنگ به یک مرحله سرنوشت ساز افزایش یافته است. آمریکایی‌ها پیشتر هم کارشناسان نظامی میدانی را به این استان فرستادند. آزادی این استان شکست بزرگی برای آن‌ها نه تنها در یمن بلکه در کل منطقه است.

وی گفت: بیشتر حملات هوایی ائتلاف عربی با نظارت افسران آمریکایی صورت می‌گیرد.

همچنین مجیب شمسان، کارشناس نظامی گفت: مشارکت آمریکا در جنگ مأرب واضح است. این مشارکت نشان دهنده نگرانی واشنگتن از این است که مأرب از تحت سیطره مزدوران و تروریست‌ها خارج شود.

سیطره انصارالله یمن بر استان مأرب راه را برای مقابله با برنامه‌های نظامی آمریکا در سواحل غربی در نزدیکی تنگه باب المندب و سواحل جنوبی و شرقی در بحرالعرب باز می‌کند. برای همین واشنگتن برای ممانعت یا حداقل به تأخیر انداختن سیطره انصارالله بر مأرب که اهمیت استراتژیکی دارد تلاش می‌کند. مأرب معدن منابع نفتی و گازی است و آزادی می‌تواند در شکستن محاصره یمن نقش داشته باشد؛ اما سؤال درباره چگونگی مداخله احتمالی آمریکا است. درحالی که عربستان می‌خواهد این مداخله مستقیم باشد؛ اما واشنگتن با احتیاط گام‌هایش را برمی‌دارد به ویژه در سایه کشمکش داخلی درباره اختیارات رئیس جمهوری در مشارکت نظامی در جنگ‌های خارجی و این نشان می‌دهد که فرضیه افزایش حمایت نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی از بقیه فرضیه‌ها قوی‌تر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha