• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400080905974
  • خبرنگار : 71402

انتخابات امروز ژاپن، محکی برای کیشیدا و ثبات سیاسی

انتخابات امروز ژاپن، محکی برای کیشیدا و ثبات سیاسی

رای‌دهندگان ژاپنی امروز (یکشنبه) برای انتخاب بین تایید دولت محافظه‌کار فومیو کیشیدا یا تضعیف این نخست‌وزیر جدید و احتمال بازگشت سومین اقتصاد برتر جهان به دوره بلاتکلیفی سیاسی، به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این انتخابات پارلمانی محکی برای فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن و حزب لیبرال دموکراتیک اوست که اوایل همین ماه بعد از تصدی این پست انتخابات زودهنگام اعلام کرد. این حزب بابت آنچه سوءمدیریت در پاندمی کرونا خوانده می‌شود، تحت فشار قرار دارد.   

کیشیدا با چالش‌هایی برای پیشبرد سیاست‌هایش در زمینه کمک به اقشار ضعیف‌تر و تضمین تقویت بیشتر بودجه نظامی و اتخاذ موضعی سفت و سخت‌تر علیه چین مواجه شده است.

با توجه به اینکه او در جلب نظر رای‌دهندگان ناکام مانده، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب لیبرال دموکراتیک او برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ در آستانه از دست دادن اکثریت خودش در مجلس نمایندگان ژاپن است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که ائتلاف آن با حزب کوچکتر کومیتو همچنان باقی بماند.     

همچنین بسیاری از قانونگذاران کلیدی حزب حاکم ژاپن با رقابت‌های دشواری مواجه هستند. یک کارشناس ارشد در شورای روابط خارجی گفت که نخست‌وزیر ژاپن به یک حزب متحد و نمایش انتخاباتی قدرتمند در ۳۱ اکتبر نیاز دارد و این در صورتی است که بخواهد با موفقیت با دستورکار ملی دشوار ژاپن روبرو شود.

مشارکت مردمی حائز اهمیت خواهد بود چرا که به نظر می‌رسد مشارکت بالاتر به نفع اپوزیسیون تمام شود. تا ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی که سه ساعت از باز شدن شعب اخذ رای گذشته بود، مشارکت ۶.۳۲ درصد ثبت شد که نسبت به انتخابات پیشین ۰.۸۳ درصد کمتر شده بود، اما ۱۶.۶ میلیون تن پیش از موعد رای داده‌اند.  

انتظار می‌رود بزرگترین گروه اپوزسیون موسوم به حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن کرسی‌هایی به دست آورد، اما تعداد آن تا حدی نباشد که بتواند ائتلاف کیشیدا را سرنگون کند. اینکه حزب حاکم کرسی‌های زیادی از دست بدهد، می‌تواند منجر به درگیری‌های داخلی و بازگشت ژاپن به دوره دولت‌های کوتاه‌مدت شود. همچنین حزب کومیتو می‌تواند نفوذ بیشتری در این ائتلاف کسب کند.

رای‌گیری در ساعت هشت شب به وقت محلی (۱۱ به وقت گرینویچ) به اتمام می‌رسد و انتظار می‌رود پس از آن نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات رسانه‌ها منتشر شود.

هدف اصلی فومیو کیشیدا این است که ائتلاف او اکثریت را حفظ کند، یا به عبارتی دست‌کم ۲۳۳ کرسی از ۴۶۵ کرسی در مجلس نمایندگان ژاپن را. پیش از انتخابات، این ائتلاف با ۳۰۵ کرسی از اکثریت دو سومی برخوردار بود و حزب لیبرال دموکراتیک ۲۷۶ کرسی داشت.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha