• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400080906063

هشدار استاندارد فارس در استفاده از بخاری‌های گاز سوز

هشدار استاندارد فارس در استفاده از بخاری‌های گاز سوز

ایسنا/فارس مدیرکل استاندارد فارس نسبت به اشاره به آغاز فصل سرما در خصوص لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد هشدار داد و گفت: استفاده نادرست از وسایل گاز سوز بویژه بخاری گازی هر چند دارای نشان استاندارد باشد، خطرات جدی برای شهروندان به دنبال دارد. 

مرتضی رهنما دوشنبه ۸ آبان در جمع خبرنگاران بیان کرد: براساس گزارش‌های ارسالی، استفاده نا مناسب از وسایل گازسوز بویژه بخاری‌های گازی همزمان با شروع فصل سرما متاسفانه خطرات جبران ناپذیری برای شهروندان بوجود آورده است. 

او با بیان اینکه وسایل گازسوز از جمله بخاری‌های گازی مشمول استاندارد اجباری است، افزود: نصب نامناسب بخاری‌های گازی و استفاده از مسیرهای طولانی افقی دود کش و استفاده از زانوهای اضافی و همچنین عدم کنترل مسیر خروج گازهای منو اکسید کربن ودر برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز باعث خطرات جبران ناپذیر می‌شود که م‌یتوان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری بعمل آورد.

مدیرکل استاندارد فارس به مردم توصیه کرد قبل از استفاده از وسایل گاز سوزدارای نشان استاندارد به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاریهای گازی از جمله ترموکوپل، سنسور حرارتی حساس به اکسیژن  ods  و گاونر ( وسیله تنظیم فشار گاز ) اطمینان حاصل و در صورت وجود مشکل به تعمیر کار مجاز مراجعه کنند.

رهنما بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دود کش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیر زمین‌ها و فضاهای بسته تاکید و اضافه کرد: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند صرفا در فضاهایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالنهای بزرگ و یا مغازه‌هایی که معمولا درب آنها باز باشد، مجاز است. 

او تاکید کرد که به هیچ عنوان نباید وسیله گاز سوز بویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دود کش روشن کرد و در صورت رعایت شرایط استاندارد شعله بخاری باید به رنگ آبی بسوزد.

به گفته مدیرکل استاندارد فارس، برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر دود کش و احساس گرم بودن آن از باز بودن مسیر یقین حاصل کرد و در غیر اینصورت باید فورا بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

رهنما همچنین تاکید کرد اگر قرار است یک بخاری برای اولین بار روشن شود توجه شود حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گازهای منو اکسید کربن به بیرون از فضای اتاق خواب اطمینان حاصل گردد و از خوابیدن فوری در چنین فضاهایی خودداری شود.

او از مردم خواست در صورت مشاهده تولید ویا عرضه وسایل گاز سوز بدون نشان استاندارد و یا آدرس سازنده مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش کنند و برای اطمینان از اصالت کالا کد ده رقمی علامت استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال و در صورت تایید اقدام به خرید کالا کنند.

به گزارش ایسنا، علیرغم هشدارها، همه ساله شاهد وقوع حوادثی تلخ در فصل سرما و به واسطه استفاده نامناسب از دستگاه‌های گرمایشی یا استفاده از وسایل غیراستاندارد برای گرم کردن محیط زندگی و کار در اقصی نقاط کشور هستیم که منجر به مسمومیت افراد یا مرگ آنها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha