• یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400080906205
  • خبرنگار : 50181

پای پرندگان مهاجر کم کم به کرمانشاه باز می‌شود

پای پرندگان مهاجر کم کم به کرمانشاه باز می‌شود

ایسنا/کرمانشاه معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه از ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه خبر داد.

فرشاد فتاحی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال از نیمه‌های آبان ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه به تدریج آغاز می‌شود، گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته این پرندگان از عرض‌های شمالی، اروپا و قسمت‌هایی از روسیه به سمت کشور و استان ما می‌آیند.

وی اظهار کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی که در کره زمین رخ داده و گرم شدن هوا، این پرندگان دیرتر از عرض‌های شمالی به سمت ما حرکت می‌کنند.

 فتاحی تالاب هشیلان را یکی از مهمترین فرودگاه‌های پرندگان مهاجر در کرمانشاه دانست و عنوان کرد: کرمانشاه معمولا محل حضور پرندگانی از جمله غاز خاکستری، اگرت، حواصیل، سرسبز و... است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این پرندگان گاهی تا بهمن ماه در منطقه ما می‌مانند، یادآور شد: ماندگاری پرندگان در این منطقه به دمای هوا و طول روز بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرشماری این پرندگان نیز مانند هر سال از اوایل دی ماه آغاز می‌شود و حدود یک ماه ادامه دارد.

فتاحی درباره تاثیر خشکسالی بر حضور پرندگان مهاجر نیز اظهار کرد: اگرچه کم آبی تالاب‌ها و سراب‌ها بر حضور پرندگان بی تاثیر نیست، زیرا باید به غذای کافی دسترسی داشته باشند و بتوانند لانه سازی کنند، اما تالاب هشیلان که محل اصلی حضور این پرندگان است خوشبختانه آب دارد و با تدابیری که اندیشیده شده خشک نشده است.

وی از تشدید حفاظت این پرندگان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هم خبر داد و عنوان کرد: هرگونه شکار پرندگان مهاجر مممنوع است و نباید صورت بگیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل حضور این پرندگان از کشورهای دیگر احتمال آلودگی آنها به آنفلوآنزای پرندگان بعید نیست، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم چنانچه افراد لاشه پرندگان را دیدند از دست زدن به آن خودداری کنند و جلوی تماس این پرندگان با طیور بومی نیز گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha