• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081007074
  • خبرنگار : 71588

الجزایر، قطعنامه شورای امنیت درباره صحرای غربی را "جانبدارانه" خواند

الجزایر، قطعنامه شورای امنیت درباره صحرای غربی را "جانبدارانه" خواند

الجزایر ضمن ابراز تاسف نسبت به قطعنامه "جانبدارانه" شورای امنیت در خصوص صحرای غربی، مخالفت خود را با آن اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه‌ای پس از تصویب قطعنامه ۲۶۰۲ شورای امنیت که به موجب آن ماموریت هیئت سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی مردمی در منطقه صحرای غربی (مینورسو) تمدید شد، نسبت به آنچه  رویکرد "کاملا نامتعادل و نامتوازن" خواند، ابراز تاسف کرد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، این قطعنامه به دلیل فشارهای برخی اعضای تاثیرگذار شورای امنیت "به شدت فاقد مسئولیت‌پذیری و دقت نظر و آینده‌نگری" است.

این وزارتخانه اعلام کرد، الجزایر اظهارات، نقطه‌نظرات و نتیجه‌گیری‌های جبهه پولیساریو در این خصوص را کاملا درک کرده و عدم حمایت خود از این قطعنامه جانبدارانه را اعلام می‌کند.

وزارت خارجه الجزایر همچنین اعلام کرد، هرگونه تلاش برای نادیده گرفتن حق تعیین سرنوشت و استقلال ملت صحرای غربی، "ظالمانه و خطرناک "خواهد بود، نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت و به ناچار منجر به افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

روابط الجزایر و مراکش از سال گذشته میلادی در پی مساله صحرای غربی رو به وخامت است. مراکش این منطقه را بخشی از خاک خود می‌داند اما الجزایر از جبهه پولیساریو که خوستار استقلال این منطقه است، حمایت می‌کند.

اخیراً موضوع ملحق شدن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر نیز به مساله اختلافی دیگر میان دو کشور تبدیل شده است.

پیشتر ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش قطعنامه تمدید ماموریت هیئت سازمان ملل برای برگزاری همه پرسی مردمی در منطقه صحرای غربی (مینورسو) را ستود و آن را مهم خواند.

وی در کنفرانسی که بلافاصله پس از صدور این قطعنامه در مقر وزارت خارجه برگزار کرد، گفت، شورای امنیت با این کار خود پنج جواب به طرف های ذیربط در نزاع صحرای غربی یعنی الجزایر و جبهه پولیساریو فرستاد.

وی افزود، یکی از این جوابها به موضوع آتش بس مربوط است چرا که شورای امنیت درباره پایان یافتن آتش بس به دست جبهه پولیساریو که رسما اعلام کرد، دیگر ملزم به برقراری آتش بس نیست، ابراز نگرانی کرد.

اما سیدی محمد عمار، نماینده جبهه پولیساریو در سازمان ملل گفت: آتش بس جدیدی در کار نخواهد بود. مراکش تلاش می‌کند ما را به زور در عمل انجام شده قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha