• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081007222
  • خبرنگار : 71129

توافق پاکستان با یک حزب اسلامگرا برای توقف اعتراضات

توافق پاکستان با یک حزب اسلامگرا برای توقف اعتراضات

دولت پاکستان و یک حزب اسلامگرای این کشور به توافقی برای توقف یک راهپیمایی اعتراضی ۱۰ روزه دست یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این راهپیمایی از سوی حزب "تحریک لبیک پاکستان" با هدف تعطیلی سفارت فرانسه در اسلام آباد و آزادی رهبر این حزب برگزار شده بود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و مفتی منیب‌الرحمان، رهبر این حزب که در این گفتگوها شرکت داشتند اطلاعاتی از جزئیات این توافق نیز در نشست خبری که در اسلام آباد برگزار شد، ارائه نکردند.

هزاران تن از حامیان این حزب در تاریخ ۲۲ اکتبر سال جاری میلادی از لاهور راهپیمایی اعتراضی خود را به سمت اسلام آباد، پایتخت پاکستان آغاز کردند. آنها خواستار اخراج سفیر فرانسه از پاکستان بابت انتشار کاریکاتور توهین آمیز به پیامبر (ص) در یک مجله طنز در فرانسه شده بودند.

این اعتراضات با درگیری‌هایی بین معترضان با پلیس در مسیر اعتراض کنندگان همراه بود. همچنین دست کم هفت افسر پلیس و چهار معترض در این درگیری‌ها کشته شدند.

منیب‌الرحمان با حمایت از سعد رضوی، رهبر حزب تحریک لبیک پاکستان گفت: جزئیات و نتایج مثبت این توافق ظرف یک هفته یا بیشتر برای عموم مردم پاکستان منتشر می‌شود.

این خشونت‌ها یک روز پس از آن در پاکستان آغاز شد که دولت عمران خان، نخست وزیر این کشور اعلام کرد درخواست این حزب مبنی بر تعطیلی سفارت فرانسه و اخراج سفیر فرانسه را نمی‌پذیرد.

روز یکشنبه هنوز مشخص نشده بود که این حزب اسلامگرا به اعتراضاتش پایان می‌دهد یا خیر. هزاران تن از حامیان این حزب روز جمعه راهپیمایی خود را در وزیرآباد حدود ۱۸۵ کیلومتری اسلام آباد و پس از مسدود شدن جاده‌ها و پل‌های پیش رو، متوقف کردند. نیروهای چریک وابسته به دولت پاکستان برای متوقف ساختن معترضان در حال حرکت به سمت اسلام آباد، مستقر شدند.

یکی از سخنگوهای این حزب اسلامگرا نیز گفت، حامیان تحریک لبیک پاکستان آماده راهپیمایی هستند اما منتظر صدور دستور از سوی رهبری حزب هستند. وی همچنین گفت، امیدوار است که سعد رضوی و تمامی حامیانی که در روزهای اخیر بازداشت شدند، به زودی آزاد شوند.

این حزب در کنار درخواست برای اخراج سفیر فرانسه به دنبال اعمال فشار برای آزادی سعد رضوی است که سال گذشته میلادی به اتهام تحریک حامیان حزب و برگزاری راهپیمایی اعتراضی علیه فرانسه دستگیر شده است.

حزب تحریک لبیک پاکستان در اکتبر ۲۰۲۰ و پس از آن خواستار اخراج سفیر فرانسه شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور تلاش کرد تا از انتشار کاریکاتورها دفاع کرده و آن را آزادی بیان بنامد.

حزب تحریک لبیک پاکستان در انتخابات ۲۰۱۸ موفق شد تا با تمرکز بر مساله ای واحد شامل دفاع از قانون توهین به مقدسات، جایگاهی در این کشور به دست بیاورد؛ بر اساس این قانون، افرادی که به دین اسلام توهین کنند با مجازات روبرو می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha