• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081007513
  • خبرنگار : 71129

محاکمه ۸ فعال هنگ‌کنگی به جرم برگزاری سالگرد میدان "تیان‌آن‌من"

محاکمه ۸ فعال هنگ‌کنگی به جرم برگزاری سالگرد میدان "تیان‌آن‌من"

دادگاه هشت فعال حامی دموکراسی از جمله موسس یک روزنامه هنگ کنگی به اتهام دست داشتن در مراسم بزرگداشت سال گذشته میلادی درباره کشتار ۱۹۸۹ میدان تیان‌آن‌من امروز (دوشنبه) آغاز شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جیمی لای" موسس روزنامه اپل دیلی به همراه هفت تن دیگر شامل "لی چوک-یان"، رئیس سابق ائتلاف هنگ کنگ در حمایت از جنبش‌های دموکراتیک میهن پرست چین با اتهاماتی شامل سازماندهی، شرکت و تحریک دیگران برای حضور در مراسم بزرگداشت سرکوب خونبار اعتراضات ۱۹۸۹ میدان تیان‌آن‌من در پکن روبرو هستند.

بر اساس گزارش روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، امروز همچنین گروهی پنج نفره شامل لی چوک-یان جرم خود را پذیرفتند اما جیمی لای، "گوئینت هو" و "چو هانگ-تون"، معاون سابق رئیس ائتلاف از این کار امتناع کردند.

چو هانگ-تون به دادگاه گفت، همه واژه‌هایی را که در دادخواست علیه وی مطرح شده می‌داند اما نمی‌فهمد چرا اینها مصداق یک جرم است و ادامه داد: به این خاطر است که اعلام گناهکاری نمی‌کنم.

این هشت تن پیشتر به گناه خود اعتراف نکرده بودند. انتظار می‌رود که دادگاه ۱۰ روز به طول انجامد.

پلیس هنگ کنگ سال گذشته میلادی برگزاری مراسم سالانه بزرگداشت کشتار تیان‌آن‌من، را برای نخستین بار در طور ۳۰ سال گذشته ممنوع کرد و علتش را پاندمی کرونا دانست. اما منتقدان بر این باورند که این ممنوعیت، بخشی از سرکوب علیه اپوزیسیون در این دولتشهر پس از اعتراضات ضد دولتی ۲۰۱۹ است.

بیش از ده‌ها تن از فعالان هنگ کنگی در چهارم ژوئن ۲۰۲۰ و با وجود ممنوعیت، این سالگرد را برگزار کرده و علی رغم هشدارهای پلیس موانع ایجاد شده را بر هم زدند. آنها همچنین در اطراف ویکتوریا پارک شمع روشن کرده و آواز خواندند.

پلیس ۲۶ فعال را در این رابطه دستگیر و متهم کرد که شامل یکی اعضای ائتلاف هنگ کنگ است که این مراسم سالانه را سازماندهی کرد.

این ائتلاف در سپتامبر و با اتهامات مطرح شده از سوی دولت مبنی بر اینکه به نفع خارجی‌ها کار می‌کند، ممنوع الفعالیت شد اما رهبران این ائتلاف این اتهامات را نپذیرفتند.

از این تعداد، ۱۶ تن از جمله جاشوآ وونگ، فعال هنگ کنگی به گناهش اعتراف کرد و بعد به چهار و ۱۰ ماه حبس محکوم شد. برای سه تن دیگر نیز حکم تعلیقی صادر شد. دو فعال دیگر در این پرونده یعنی "ناتان لا" و "سانی چونگ" از هنگ کنگ گریخته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha