• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081007689
  • خبرنگار : 50405

کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد

کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد

ایسنا/خراسان رضوی معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع عملکرد شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ۶ ماه نخست امسال ۱۴۹۴ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود یا از برداشت اضافه آن جلوگیری کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی سیدکمال‌الدین میرجعفریان در نشست ویدئوکنفرانسی که با حضور مسئولان وزارت نیرو برگزار شد، در ارائه عملکرد استان در حوزه طرح ملی سازگاری با کم‌آبی اظهار کرد: کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی استان از ابتدای اجرای طرح مزبور تاکنون ۶۱۸.۷۳ میلیون مترمکعب بوده که ۱۲۹ میلیون مترمکعب آن مربوط به عملکرد دستگاه های اجرایی در نیمه نخست امسال بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هدف کلی طرح سازگاری با کم‌آبی در حوزه کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی در افق سال ۱۴۰۵ باید به عدد ۸۸۹.۲ میلیون مترمکعب برسد.

میرجعفریان بیان کرد: آب قابل برنامه‌ریزی موجود در خراسان رضوی در مجموع ۱۰۷۹.۶ میلیون مترمکعب است که از این میزان سهم بخش کشاورزی ۹۲۰ میلیون مترمکعب، سهم بخش شرب و بهداشت ۱۳۷ میلیون مترمکعب و سهم بخش صنعت و خدمات ۲۲.۶ میلیون مترمکعب تعیین شده است.

وی عنوان کرد: طبق برنامه اجرای طرح سازگاری با کم آبی در افق سال ۱۴۰۵ خراسان رضوی، باید برای ۳۷ محدوده مطالعاتی کاهش اضافه برداشت از چاه‌ها در مجموع به ۸۸۹.۴۴ میلیون مترمکعب برسد.

وی به تشریح عملکرد چهار دستگاه سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، شرکت آب و فاضلاب مشهد در حوزه اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در نیمه نخست امسال پرداخت و گفت: عملکرد شرکت آب منطقه‌ای استان در نیمه نخست امسال شامل تجهیز چاه‌ها به ابزار اندازه‌گیری هوشمند (نصب شمارشگر) شامل ۱۴۳ حلقه چاه، برقی کردن ۱۱ چاه کشاورزی و به روزرسانی ۶۲۵ مورد شمارشگر نصب شده بوده است.

میرجعفریان بیان کرد: در این بازه شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان ۷.۵ کیلومتر اصلاح شبکه، ۲۷۰۶ فقره حذف انشعاب غیرمجاز، ۷۹۳۶ تعویض شمارشگر فرسوده را در راستای برنامه سازگاری با کم‌آبی انجام داده است و شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز ۲۲.۴۸ کیلومتر اصلاح شبکه، ۴۸۳۳ فقره حذف انشعاب غیرمجاز و ۵۵۸۵ عدد تعویض شمارشگر فرسوده در این کلانشهر را عملی کرده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز امسال ۲۳۷۹ مورد دستگاه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و ۷۶۸۰ مورد آموزش و ترویج کشاورزی انجام داده که این ۲ برنامه نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری آب به صورت غیرمستقیم داشته و اقدامات این سازمان که مستقیما منجر به صرفه‌جویی استفاده از آب شده، شامل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۳۹۸۶ هکتار با صرفه جویی ۲.۷۹ میلیون مترمکعب و انتقال آب با لوله و کانال در ۷۵۷.۲ کیلومتر با صرفه جویی به میزان ۵.۳ میلیون مترمکعب آب بوده است.

میرجعفریان عنوان کرد: مدیریت آب و منابع طبیعی نیازمند رعایت اصل تفویض اختیارات از سطح ملی به استان‌ها(حوضه‌ها) و سپس به شهرستان‌ها(محدوده‌های مطالعاتی) است. در این راستا ایجاد کارگروه‌های شهرستانی سازگاری با کم‌آبی با ترکیبی مردمی و دولتی در خراسان رضوی آغاز شده است و در امتداد ارزیابی‌های انجام یافته، با بررسی منطقی(علی معلولی) برنامه‌های دستگاه‌ها، اصلاح برنامه‌ها برای تضمین دستیابی به اهداف در دست اقدام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha