• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081108029
  • خبرنگار : 71660

وزیر خارجه کنونی ژاپن دبیرکل حزب حاکم می‌شود

وزیر خارجه کنونی ژاپن دبیرکل حزب حاکم می‌شود

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، توشیمیتسو موتگی، وزیر امور خارجه را برای پست شماره ۲ در حزب حاکم انتخاب کرده است؛ نقشی قدرتمند که شامل شکل دادن به سیاست و تامین مالی کمپین‌های انتخاباتی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، موتگی جایگزین آکیرا آمری، دبیر کل حزب لیبرال دموکرات کیشیدا خواهد شد که پس از شکست در انتخابات مجلس گفته بود که این کرسی را خالی خواهد کرد.

موتگی که در مسائل سیاسی عمکلرد خوبی دارد و با بزرگان حزب از جمله شینزو آبه و تارو آسو، نخست وزیران سابق ژاپن روابط خوبی دارد، احتمالا به کیشیدا کمک خواهد کرد تا قدرت خود را در حزب حفظ کند.

انتظار می‌رود در روزهای‌ آینده انتصاب او به طور رسمی اعلام شود.

منصب دبیرکل حزب حاکم، نفوذ زیادی بر قانون‌گذاران دارد زیرا دارنده آن مسئول تامین مالی کمپین‌ها و کشاندن اعضای متخاصم به صف است.

موتگی به خبرنگاران گفت که یکی از وظایف کلیدی خود به عنوان دبیرکل جدید، آماده سازی برای انتخابات مجلس نمایندگان است که در اواسط سال آینده برگزار خواهد شد.

همانطور که حزب لیبرال دموکرات کیشیدا قدرت خود را در مجلس حفظ کرد، کیشیدا باعث شد تا این حزب به نتایجی بسیار بهتر از انتظار دسترسی پیدا کند.

در همین حال خبرگزاری کیودو و سایر رسانه‌ها بدون ذکر منابع گفتند که یوشیماسا هایاشی ۶۰ ساله به عنوان نامزد وزارت امور خارجه معرفی شده است.

هایاشی که در هاروارد تحصیل کرده است، علاوه بر اینکه به عنوان وزیر دفاع خدمت کرده است، در بخش اقتصاد، آموزش و کشاورزی نیز فعالیت داشته است.

در اردوگاه اپوزیسیون، یوکیو ادانو، رئیس حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن (CDJP)، گفت که از سمت خود کناره‌ گیری می‌کند تا مسئولیت شکست‌های انتخابات را بر عهده بگیرد.

حزب چپ‌گرای مذکور ۱۳ کرسی خود را از دست داد؛ گرچه که دومین حزب بزرگ ژاپن باقی ماند. حزب کوچکتر "نوآوری ژاپن" تقریبا چهار برابر شد و به ۴۱ کرسی در پارلمان ۴۶۵ کرسی رسید.

ادانو در جلسه‌ای با مدیران حزب گفت: در نهایت کرسی‌های کوچکتری نسبت به قبل داریم که بسیار مایه تاسف است. این فقط به دلیل عدم کفایت من است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha