• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081108317
  • خبرنگار : 71415

پاکستان اظهارات سفیر سابق افغانستان را "عجیب و غریب" دانست

پاکستان اظهارات سفیر سابق افغانستان را "عجیب و غریب" دانست

پاکستان با رد ادعاهای یک دیپلمات سابق افغانستان در مورد ایفای نقش در آن کشور گفت که حکومت اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان، نمی‌تواند اشتباهاتش را که منجر به سرنگونی‌ دولتش شد، بپذیرد.

به گزارش ایسنا،‌ ملیحه شاهد، سخنگوی سفارت پاکستان در واشنگتن در نامه‌ای به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: به مدت ۲۰ سال، دولت‌های متوالی در افغانستان تقصیر هر مشکلی در این کشور را به گردن پاکستان انداختند. اسلام‌آباد مسئول اقدامات کابل نیست.

او این نامه را در واکنش به یک مقاله جاوید احمد، یکی از اعضای غیر مقیم شورای آتلانتیک، اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن نوشت که تا همین چند وقت پیش سفیر افغانستان در امارات متحده عربی بود.

ملیحه شاهد گفت که مقاله او در وال استریت ژورنال "نشان‌دهنده همان فقدان عجیب خودکاوی و امتناع از پذیرش هرگونه مسئولیت، به عنوان شاخص‌های دولتی که او تا ۱۵ اوت نماینده‌اش بود، هستند."

وی خاطرنشان کرد، برخلاف ادعای جاوید احمد، پاکستان قویاً از یک راه حل سیاسی فراگیر برای افغانستان حمایت کرده و هنوز هم از آن حمایت می‌کند، و حداقل در دو موقعیت به جمع چین، روسیه و آمریکا در مخالفت قاطع با هر حکومتی که با زور در افغانستان مستقر شود، پیوست.

این سخنگو در ادامه این اظهاراتش استدلال کرد: همانطور که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور آشتی افغانستان و دیگر مقامات ارشد آمریکا تایید کرده‌اند، مشکل این بود که اشرف غنی از مذاکره جدی با طالبان بر سر یک توافق اشتراک قدرت امتناع ورزید و معتقد بود که صحبت‌های آمریکایی‌ها در مورد خروج از افغانستان یک "بلوف" هستند. این مساله‌ای است که جاوید احمد نیز به اذعان می‌کند.

وی گفت: با وجود این، اگر این رئیس جمهور سابق افغانستان از توافقنامه‌ای که امکان انتقال قدرت منظم‌تر را فراهم می‌ساخت تخطی نمی‌کرد، می‌شد جلوی هرج و مرج خشونت‌آمیزی که در پایان کار حکومت اشرف غنی بروز کرد، گرفت.

او همچنین تاکید کرد این دیپلمات سابق افغانستان سند و مدرکی در تایید ادعاهای "عجیب و غریبش" در مورد نقش پاکستان در حملات نظامی طالبان در تابستان امسال مطرح نمی‌کند.

ملیحه شاهد اظهار کرد: او (جاوید احمد) توضیح نمی‌دهد که چرا نیروهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی تحسین شده افغانستان نتوانستند با "انبوه نیروهای شبه شبه‌نظامی" که به افغانستان وارد شدند، مقابله کنند.

او پرسید: چگونه پاکستان مسئول فساد گسترده در داخل دولت افغانستان بوده در حالی که مقامات آمریکایی به طور خصوصی به سبب همین فساد حکومت کابل را به عنوان "یک شرکت مجرمانه با ادغام عمودی" (VICE ) توصیف کردند؟ آیا پاکستان مقصر فروپاشی مبهوت‌کننده ارتش 300 هزار نفری بی‌روحیه و حقوق‌نگرفته افغانستان بود که با ۸۳ میلیارد دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی ساخته شد؟

ملیحه شاهد افزود: پاسخ دادن به این پرسش‌ها مستلزم میزانی از صداقت و شجاعت برای پذیرفتن اشتباهات خود است که مقامات سابق دولت افغانستان در انجامش ناتوان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha