• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081208766
  • خبرنگار : 71402

سفیر فرانسه، استرالیا را به "فریبکاری" متهم کرد

سفیر فرانسه، استرالیا را به "فریبکاری" متهم کرد

سفیر فرانسه در استرالیا تاکید کرد، هنگامی که کانبرا به طور ناگهانی قرارداد چندین میلیارد دلاری را با پاریس لغو کرد تا یک ناوگان زیردریایی هسته‌ای بگیرد، با "حقه و فریبکاری" رفتار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان-پی‌یر تیبو، سفیر فرانسه در استرالیا امروز (چهارشنبه) به رسانه‌ها گفت: این فریبکاری عمدی بود. و به خاطر آنکه چیزی بیش از تامین زیردریایی‌ها در معرض خطر قرار داشت و برای اینکه این یک توافق مشترک روی حاکمیت بود که با انتقال داده‌های فوق محرمانه مهر و موم شده بود، نوع برخوردی که شد خنجر از پشت بود.

استرالیا در ماه سپتامبر یک قرارداد با گروه دریایی فرانسه را لغو کرد و به جای آن تصمیم گرفت حداقل ۱۲ زیردریایی هسته‌ای در مشارکت با ایالات متحده و انگلیس بسازد. این پیمان جدید موسوم به آکوس، اینطور برنامه‌ریزی شد که برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با توان هسته‌ای در اختیار استرالیا قرار دهد.

این تصمیم، جنجال به راه انداخت؛ فرانسه سفیرانش در استرالیا و ایالات متحده را به نشانه اعتراض فراخواند. سفیر فرانسه هم به‌ تازگی به کانبرا بازگشته و سخنان امروز چهارشنبه او اولین اظهارنظر علنی او درباره روابط دوجانبه به شمار می‌رود.

سفیر فرانسه در استرالیا گفت: این‌ها مواردی نیستند که بین شرکا اتفاق بیفتد، حتی بین دوستان هم کمتر است.

روز یکشنبه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا درباره مقاصد کانبرا به او دروغ گفته است. موریسون این ادعا را رد کرد. او گفت قبلا به ماکرون توضیح داده که زیردریایی‌های متعارف دیگر نیازهای استرالیا را محقق نمی‌کنند.

سفیر فرانسه همچنین گفت، مناقشه با استرالیا بر سر لغو قرارداد زیردریایی‌ها در زمانی که پیام امانوئل ماکرون به نخست‌وزیر استرالیا درز کرد، "به پایین‌ترین سطح" رسید. او گفت: شما درباره تعاملات خصوصی رهبرانی که متحد هستند، چنین کاری نمی‌کنید. البته شاید این مساله تاییدی از این مطلب باشد که ما هرگز به چشم متحد دیده نمی‌شدیم. چنین کاری همچنین پیام نگران‌کننده‌ای به تمام سران کشورها می‌رساند؛ اینکه مراقب باشید، در استرالیا شاید درز اطلاعات رخ دهد.

ماکرون در این پیام از موریسون پرسیده بود "در ارتباط با بلندپروازی مشترکمان درباره زیردریایی، آیا باید انتظار اخبار خوب را داشته باشم یا بد؟"

رئیس‌جمهوری فرانسه دو روز پیش از خروج استرالیا از آن قرارداد، این پیام را برای اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا ارسال کرده بود. انتشار آن پیام خشم فرانسه را برانگیخت و ماکرون، نخست‌وزیر استرالیا را به دروغگویی متهم کرد. اتهامی که استرالیا نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha