• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081208915
  • خبرنگار : 71402

ترکی الفیصل: با خروج آمریکا از افغانستان و عراق، خاورمیانه گرفتار "سردرگمی استراتژیک" شده است

ترکی الفیصل: با خروج آمریکا از افغانستان و عراق، خاورمیانه گرفتار "سردرگمی استراتژیک" شده است

وزیر اطلاعات سابق عربستان گفت که کشورهای منطقه‌ نقش ایالات متحده در خاورمیانه را بعد از دو دهه مداخلات نظامی آن در عراق و افغانستان که موجب شکست شد، زیر سوال می‌برند.

به گزارش ایسنا، شاهزاده ترکی الفیصل، وزیر اطلاعات سابق دولت سعودی سه‌شنبه در نشستی به میزبانی شورای آتلانتیک گفت، تصمیم دولت بایدن برای خارج ساختن نظامیانش از افغانستان و همچنین خروج برنامه‌ریزی شده نظامیان آن از عراق، نفوذ واشنگتن در این منطقه را زیر سوال می‌برد و اینکه خاورمیانه گرفتار "سردرگمی استراتژیک" شده است.

او گفت: این تجربه شکست‌خورده در افغانستان و من می‌توانم بگویم تجربه نیمه شکست‌خورده در عراق، مسئول ناکامی یا شکست یک قدرت بزرگ "ایالات متحده" و بزرگترین ائتلاف نظامی "ناتو" در حفظ یک رژیم و پروژه ایجاد آنهاست.

این شاهزاده سعودی افزود: ایالات متحده، قدرت غالب در هفت دهه گذشته بوده است. بنابراین تردیدها در مورد نقش و تعهدات آن برای حفظ امنیت منطقه‌ای در حال متراکم شدن است و منجر به ادامه سردرگمی استراتژیک منطقه‌ای می‌شود و در نتیجه درگیری‌ها و بحران‌ها بیشتر می‌شوند. هیچ منطقه‌ای در جهان، از این خطر سردرگمی استراتژیک بیش از منطقه خاورمیانه نمی‌ترسد.  

وزیر اطلاعات پیشین عربستان پیشتر هم درباره خروج آمریکا از افغانستان هشدار داده و گفته بود که تسلیحات آمریکایی ممکن است به دست گروه‌های شبه‌نظامی از جمله القاعده بیفتد.  

در فوریه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از خاتمه حمایت از عملیات‌های تهاجمی در ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن خبر داد و این اقدام به دنبال توقف فروش‌ تسلیحات به این پادشاهی بود. از آن زمان، واشنگتن همچنین برای خارج ساختن شماری از سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت خود از عربستان اقدام کرده است.   

ترکی الفیصل گفت: اینکه ایالات متحده مسوولیتش در قبال دوستان و متحدان خود را رها می‌کند، دستورالعملی برای صلح و امنیت در منطقه نیست.

این شاهزاده سعودی همچنین گفت آمریکا به جای مداخله نظامی، می‌تواند مزایایی برای این منطقه از طریق کمک به کشورها در "یافتن رویکرد خودشان برای تببین دوباره نظم منطقه‌ای که در راستای منافع ملی و حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای باشد" در نظر بگیرد.

او با اشاره به تلاش چین در افزایش نفوذ منطقه‌ای خود افزود: خاورمیانه هنوز اهمیت استراتژیک فوق‌العاده‌ای برای جامعه بین‌المللی دارد و این کشورها نیاز دارند که در موقعیتی قرار نگیرند که بخواهند بین قدرت‌های بزرگی که درگیر رقابت‌های استراتژیک هستند، انتخاب کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha