• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081209392
  • خبرنگار : 71592

گزارش سازمان ملل درباره نقض‌های خطرناک در جنگ تیگرای

گزارش سازمان ملل درباره نقض‌های خطرناک در جنگ تیگرای

سازمان ملل با صدور گزارشی که در آن اتیوپی نیز مشارکت داشته، اعلام کرد، همه طرف‌های درگیر در اقلیم تیگرای واقع در شمال اتیوپی احتمالا مرتکب جنایت‌های ضد بشری شده‌اند که در حد جنایت جنگی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گزارش یک روز پس از اعلام وضعیت فوق العاده در اتیوپی در پی تشدید درگیری با جبهه مردمی آزادسازی تیگرای صادر شد. طرف‌های بین المللی گروه‌های درگیر در این اقلیم را به ارتکاب نقض‌های حقوق بشری متهم می‌کنند.

در این گزارش تحولات این درگیری که از یک سال پیش از سوی ارتش اتیوپی و متحدان اصلی این کشور در منطقه امهری و نظامیان کشور اریتره در اقلیم تیگرای ادامه دارد، فاش شده است.

هنوز مشخص نیست نتایجی که این گزارش به آنها رسیده می‌تواند موجب اتخاذ اقدامات قانونی شود یا خیر، اما اتیوپی و اریتره عضو دادگاه کیفری بین المللی نیستند و در نتیجه این دادگاه وظیفه مجازات آن دو را ندارد.

براساس این گزارش، اریتره همکاری با کارشناسان را رد و اعلام کرده، نیروهایش در جریان کمک به ارتش اتیوپی علیه جبهه مردمی آزادسازی تیگرای هیچ گونه نقض و قتلی مرتکب نشده‌اند.

در این گزارش توصیه شده که می‌توان مکانیزم عدالت بین المللی ایجاد کرد. تحقیقات اتیوپی به اندازه کافی جامع نبوده و همیشه استانداردهای بین المللی را رعایت نکرده و شفاف نبوده است.

پس از اینکه جبهه مردمی آزادسازی تیگرای که بر دو شهر استراتژیک دیسی و کومبولشا در شمال کشور کنترل یافته است، اعلام کرد، به نیروهای اقلیم اورومو پیوسته که علیه دولت اتیوپی می جنگد و اینکه در حال بررسی حمله به آدیس آبابا است، درگیری در اتیوپی وارد مرحله جدیدی شده است.

ارتش اتیوپی امروز چهارشنبه از حمله هوایی جدید علیه جبهه آزادسازی تیگرای خبر داد که مرکز آموزش نیروهای آن را در شمال اتیوپی هدف گرفته است.

دولت اتیوپی روز سه شنبه و در پی پیشروی نیروهای تیگرای به سمت آدیس آبابا حالت فوق العاده اعلام کرد.

این دولت از ساکنان آدیس آبابا خواست به دلیل پیشروی میدانی نیروهای تیگرای مسلح شوند. مسوولان در آدیس آبابا از اهالی خواستند سلاح هایی که در اختیار دارند را ثبت کنند و برای دفاع آماده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha