• پنجشنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400081310217
  • خبرنگار : 71263

برنامه تولید دسامبر اوپک پلاس نهایی شد/درخواست آمریکا شنیده نشد

برنامه تولید دسامبر اوپک پلاس نهایی شد/درخواست آمریکا شنیده نشد

وزیران اوپک و متحدانش با وجود درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت و کنترل رشد قیمت‌ها، در نشست کوتاه روز پنجشنبه خود توافق کردند برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در ماه دسامبر ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، پیش از این به موانع اقتصادی اشاره کرده و با درخواست‌ها برای افزایش سریعتر عرضه نفت از سوی اوپک پلاس مخالفت کرده بود.

منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: اگر آمریکا بخواهد به جهان برای سرعت بخشیدن به روند احیای اقتصادی کمک کند، خود ظرفیت فراوانی برای افزایش تولید دارد.

قیمت‌های نفت امسال تحت تاثیر بهبود تقاضا پس از تسهیل محدودیت‌های کرونایی و افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس، به بالای ۸۶ دلار در هر بشکه صعود کرده که بالاترین قیمت سه سال گذشته است.

تولیدکنندگان نگران هستند که در افزایش تولید بیش از حد سریع عمل کرده و از محدودیت‌های جدید برای مقابله با شیوع ویروس کرونا آسیب ببینند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی و معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد که از اوت اوپک دو میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی افزوده است و به برنامه خود برای افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ ادامه می دهد.

وی در توضیح این که چرا اوپک پلاس عدم افزایش بیشتر تولید را انتخاب کرد، گفت: نشانه هایی از افت تقاضا برای نفت در اتحادیه اروپا در اکتبر وجود دارد. تقاضای جهانی برای نفت همچنان تحت تاثیر واریانت دلتای کووید قرار دارد.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه از کشورهای تولیدکننده انرژی جی ۲۰ که ظرفیت تولید مازاد دارند خواسته بود تولیدشان را افزایش دهند تا روند احیای اقتصادی جهانی قویتر را تضمین کنند. اظهارات وی بخشی از تلاشهای گسترده کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن اوپک و متحدانش به منظور افزایش عرضه بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است در اوپک پلاس حضور ندارد و تولیدش در سال ۲۰۲۰ که قیمت نفت در نتیجه شیوع ویروس کرونا ریزش کرد، به شدت کاهش یافت. تولید این کشور از آن زمان با نرخ آهسته تر از حد انتظاری رو به بهبود بوده است.

بهای معاملات نفت برنت روز پنج شنبه با ۲۹ سنت کاهش، به ۸۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۸۴ دلار و ۴۹ سنت پیش رفته بود. بهای وست تگزاس اینترمدیت از ۸۳ دلار و ۴۲ سنت قیمت اواسط معاملات عقب نشینی کرد و آخرین بار با ۷۷ سنت کاهش، ۸۰ دلار و ۹ سنت در هر بشکه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha