• جمعه / ۱۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400081410397
  • خبرنگار : 50176

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس مطرح کرد:

تبدیل تهدید سیلاب به فرصت با سدسازی

تبدیل تهدید سیلاب به فرصت با سدسازی
عکس تزیینی است

ایسنا/لرستان نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توان با سدسازی تهدید بارندگی‌های سیل آسا را حتی برای پایین دست لرستان به فرصت تبدیل کرد.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وزارت نیرو تخصیص آب سد گاوشمار یا معشوره را با بحث سیلاب حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفتند که ما با این مقدار هم راضی نیستیم چون باید شهرهای کوهدشت، رومشکان، پلدختر، چگنی و حتی شهرستان دلفان نیز بشود از این آب برداشت کرد.

وی ادامه داد: بحث تحقیق و تفحص در رابطه با ظلم تاریخی در زمینه حق آبه لرستان را پیگیری می‌کنیم و رئیس مجمع نمایندگان نیز تأکید کردن که با وزیر نیرو جلسه‌ای برگزار کنند  که بتوانیم در حیطه سدسازی حداقل با اولویت سدهایی که در استان برای کشاورزی مهم است جلو برویم.

ویسکرمی با بیان این‌که از تخصیص آب استان راضی نیستیم، عنوان کرد: کفِ آبی که ما نیاز داریم یک میلیارد و هفت دهم مترمکعب و حتی با یک محاسبه بهتر دو میلیارد و چهار دهم مترمکعب است و زمان را اگر حدود سال ۱۴۲۵ حساب کنیم به حدود شش تا هشت میلیارد مترمکعب می‌رسیم، این درحالی است که ما الان تنها ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌سازی داریم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: منافع ما در حوزه کرخه و کارون است که شهرستان‌های چگنی و خرم‌آباد در این حوزه قرار دارند و آن طرف که سمت بروجرد و دورود در حوزه سد دز است.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقد هستند که می‌شود در مسیر حق آبه‌ای از این‌ها برداشت کرد، اما یکی‌از مشکلات اصلی ما این است که آب پایدار شرب نداریم، این هم نشانه‌اش این است که خشکسالی که اتفاق می‌اُفتد و یا بارندگی کم می‌شود شاهد کمبود آب هستیم.

ویسکرمی ادامه داد: در خود شهرستان چگنی خیلی از روستاها مشکل آب داشتند در عین حال سراب دوره و نایه کش آب‌هایی داریم که هدر می‌روند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این حالت بارندگی‌هایی که اتفاق می‌اُفتد می‌شود تهدید اما با سدسازی حتی برای پایین دست به فرصت تبدیل می‌شود، چون اگر کل آبی که در استان جمع می‌شود در همینجا مصرف نشود یک آب استراتژیک است که در پایین دست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در رابطه با احیاء اراضی که در خوزستان قرار است اتفاق بیافتد به رئیس جمهور قبلی و فعلی و وزارت نیرو نامه زدم که در این پروژه حق لرستان ضایع نشود که آن‌ها پاسخ دادند کاری که می‌کنیم در حد حق آبه خود خوزستان است و بنا نیست از سهم لرستان کم شود.

ویسکرمی عنوان کرد: هم بحث سدسازی ما و هم تخصیص آب استان برای ما قابل قبول نیست، که حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha