• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081511158
  • خبرنگار : 71415

اکثر انگلیسی‌ها دولت جانسون را در برخورد با فساد منفعل می‌دانند

اکثر انگلیسی‌ها دولت جانسون را در برخورد با فساد منفعل می‌دانند

در روزهایی که رسوایی فساد یک وزیر سابق کابینه دولت انگلیس، اتهام بالا گرفتن مجدد فساد در حزب محافظه‌کار این کشور را مطرح ساخته است، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که رای‌دهندگان معتقدند شغل‌های دوم پرمنفعت نمایندگان در خارج از پارلمان باید کنار گذاشته شده و یک قاضی مامور تحقیق درباره تخلفات شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، با این حال طبق این نظرسنجی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، حتی در بحبوحه انتقادات گسترده از نحوه برخورد نامناسب او با تلاشی برای زیر پا گذاشتن نظام استانداردهای پارلمانی، در مبارزه بر سر محبوبیت شخصی از کر استارمر، رهبر حزب کارگر جلوتر است.

این نظرسنجی در طی یک هفته جنجالی در پارلمان انگلیس انجام شد؛ هفته‌ای که با استعفای اوون پاترسون، وزیر سابق کابینه دولت انگلیس از مقام نمایندگی پارلمان این کشور پایان یافت، در حالی که چهره‌های ارشد محافظه‌کار به طور جدی قضاوت جانسون را که از او حمایت کرده بود، زیر سوال بردند.

پاترسون پیشتر از بابت لابی کردن به نفع دو شرکتی که به او ۵۰۰۰۰۰ پوند پول پرداخت کردند، به خاطر اتهام نقض قوانین مجلس عوام انگلیس گناهکار شناخته و به عنوان مجازات با تعلیق ۳۰ روزه عضویتش در مجلس عوام مواجه شد.

دولت انگلیس در تلاش برای بیرون کشیدن پاترسون از این مخمصه روز چهارشنبه از رای‌گیری بر سر طرح مخالفت با قوانین ضد فساد پارلمان حمایت کرده و در این رای‌گیری پیروز شد. اما صبح روز بعد دولت انگلیس در مواجهه با اعتراضات عمومی و خشم محافظه‌کارانی که مجبور به حمایت از این اصلاحیه شده بودند، مجبور به یک عقب‌گرد تحقیرآمیز شد.

روز پنجشنبه بعد از آنکه جانسون عملا حمایتش را از پاترسون پس گرفت، او اعلام کرد که "جهان بی‌رحم سیاست" را ترک می‌کند.

یک نظرسنجی انجام شده از سوی جی‌ال پارتنرز (JL Partners) برای نشریه دیلی میل، نشان می‌دهد که حدود یک نفر از هر سه نفر (۳۱ درصد) معتقدند که دولت بوریس جانسون از زمان دولت مارگارت تاچر در سال ۱۹۷۹ تاکنون، بدترین رفتار را در زمینه فساد داشته است.

همچنین مجموعا ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که دولت تونی بلر "فاسد" بوده و ۹ درصد از رای‌دهندگان نیز این ارزیابی خجالت‌آور را در قبال دولت دیوید کامرون داشتند. در مقابل اما تنها دو درصد از رای‌دهندگان دولت‌های متعلق به گوردون براون، نخست وزیر اسبق انگلیس از حزب کارگر و ترزا می، نخست وزیر سابق برآمده از حزب محافظه‌کار انگلیس را "فاسد" تلقی کردند.

مجموعا ۵۳ درصد می‌گویند، جانسون "فاسد" است اما تنها ۲۰ درصد کر استارمر را در این دسته‌بندی قرار دادند.

به شکل مشابه، حدود نصف آنها معادل ۴۶ درصد گفتند که کلیت حزب محافظه‌کار "فاسد" است، اما تنها ۱۷ درصد این توصیف را برای حزب کارگر داشتند.

یک نظرسنجی مجزای دیگر که یک هفته پیش برتری پنج درصدی حزب محافظه‌کار انگلیس بر حزب کارگر را نشان داده بود، حالا نشان داده که این برتری به تنها یک درصد کاهش یافته است.

بر اساس نظرسنجی میل، ۶۹ درصد از رای‌دهندگان می‌گویند کار نخست وزیر انگلیس در دستور دادن به نمایندگان حزب محافظه‌کار پارلمان به اجرای یک رای‌گیری با هدف از مخمصه خارج کردن پاترسون کاری اشتباه بوده است. همچنین مجموعا ۷۱ درصد گفتند، او باید مبلغ ۵۰۰۰۰۰ پوند درآمدی را که از محل شغل‌های دومش کسب کرده بود، پس دهد.

طبق این نظرسنجی بیش از شش نفر از هر ۱۰ نفر، معادل ۶۱ درصد اظهار کردند، باید داشتن شغل دوم برای همه نمایندگان پارلمان انگلیس ممنوع اعلام شود و ۸۱ درصد هم می‌گویند که یک نهاد مستقل رهبری شده از سوی یک قاضی دادگاه عالی انگلیس باید مسئول رسیدگی به ادعاهای فساد علیه آنها شود.

همچنین این نظرسنجی نشان داد، هشدار اخیر لورد ایوانز، رئیس سابق آژانس اطلاعاتی ام.آی.۵ انگلیس و رئیس کمیته استانداردهای زندگی عمومی مبنی بر "تبدیل شدن تدریجی بریتانیا به یک کشور فاسد" نزد عموم مردم این کشور بازتاب داشته است. طبق نظرسنجی، مجموعا ۵۷ درصد با این ارزیابی موافق بوده و ۱۸ درصد با آن مخالفت کردند.

طبق نظرسنجی مذکور، همچنین ۴۱ درصد بوریس جانسون را به عنوان "رهبر بهتر" انتخاب کردند، در حالی که ۲۷ درصد کر استارمر را برای این توصیف انتخاب کردند. همچنین محافظه‌کاران با کفایت‌تر از حزب کارگر که همچنان به عنوان یک حزب پر اختلاف‌تر تلقی می‌شود، قلمداد شدند.

در این نظرسنجی مجموعا ۱۰۲۱ بزرگسال بریتانیایی به صورت اینترنتی شرکت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha