• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081511251
  • خبرنگار : 71516

معترضان عراقی به منطقه الخضرا در بغداد بازگشتند

معترضان عراقی به منطقه الخضرا در بغداد بازگشتند

بعد از اینکه تظاهرات در اعتراض به انتخابات عراق روز جمعه به خشونت کشیده شد معترضان عراقی ظهر امروز، شنبه بار دیگر به سمت منطقه به شدت محافظت شده الخضرا (سبز) رفتند و در آنجا چادر زدند.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های عراقی و خبرنگار آر تی‌ گزارش دادند، هزاران تن از حامیان احزاب معترض به نتایج انتخابات بار دیگر به منطقه الخضرا در مرکز بغداد رفتند.

تظاهرکنندگان شعارهایی در محکومیت تعدادی از فرماندهان امنیتی سرداده و تصویر مسؤول امنیت بغداد سرلشکر حامد الزهیری را در دست داشتند و گفتند او دستور تیراندازی به آنها در شب گذشته را داده است.

حضور مجدد معترضان عراقی در منطقه الخضرا در بغداد

حضور مجدد معترضان عراقی در منطقه الخضرا در بغداد

تعدادی از معترضان ظهر امروز از میدان الخلانی و خیابان الجمهوریه به سمت منطقه سبز بغداد رفتند.

تظاهرکنندگان خیمه‌ها و چادرهایی را از سمت وزارت برنامه‌ریزی مقابل درب شمالی منطقه الخضرا برپا کرده و مجلس عزای یکی از رهبران حشد شعبی که در درگیری‌های روز گذشته با نیروهای امنیتی کشته شد،‌ برگزار کردند.

حشد الشعبی روز شنبه از شهادت «عبداللطیف مجید عوده» جانشین فرمانده تیپ ۴۲ خبر داد. حشد در بیانیه‌ای شهادت مجید عوده را به تیپ ۴۲ حشد شعبی تسلیت گفت.

حضور مجدد معترضان عراقی در منطقه الخضرا در بغداد

حضور مجدد معترضان عراقی در منطقه الخضرا در بغداد

حضور مجدد معترضان عراقی در منطقه الخضرا در بغداد

یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد که پل‌ها یا مناطق نزدیک به منطقه سبز بغداد بسته نشده‌اند.

همچنین شفق نیوز گزارش داده،تظاهرکنندگان عراقی مخالفت خود را با نتایج انتخابات اخیر پارلمانی اعلام و تأکید کردند که در این انتخابات تقلب شده است. معترضان مسیر بغداد-کرکوک را بستند.

سعد السعدی، عضو دفتر سیاسی جنبش الصادقون عراق اعلام کرد: درصورت برآورده نشدن خواسته‌های معترضان، تظاهرات در نزدیکی منطقه سبز بغداد تا بعد از پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اگر دولت و کمیسیون انتخابات به همین روش کنونی خود در برخورد با خواسته‌های معترضان ادامه بدهند ما به اعتراضاتمان شدت می‌بخشیم و به شکل قانونی تظاهرات مردمی را برگزار می‌کنیم.

در این راستا فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تشکیل کمیته عالی تحقیقات درباره حوادث اخیر را داده است.

عملیات مشترک عراق اعلام کرد که کمیته، تحقیقات خود را برای بررسی حوادث روز جمعه و ارجاع پرونده مقصران به دادگاه به دلیل نقض دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح که دستور عدم تیراندازی را تحت هر شرایطی صادر کرده بود، آغاز کرده است.

جمعه درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد رخ داد که در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

در این راستا کمیته مقدماتی تظاهرات علیه نتایج انتخابات در بغداد و سایر استان‌ها در بیانیه‌ای الکاظمی و عبدالوهاب الساعدی، رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم و حامد الزهیری، فرمانده نیروی ویژه حفاظت از سفارتخانه‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک در منطقه سبز را مسئول "کشتار" روز جمعه دانست.

در این بیانیه آمده است: تقلب در نتایج پارلمانی اخیر با نظارت الکاظمی و اجرای کمیسیون انتخابات و مشارکت امارات رخ داد و با اعتراضات و مخالفت‌های مردمی از جمله تحصن‌ها و اعتراضات مسالمت‌آمیز از جمله تظاهرات روز جمعه روبرو شد اما کسانی که در این تقلب دست دارند به ندای حق گوش ندادند و با دادن دستور تیراندازی علیه معترضان علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز ایستادند.

در این بیانیه آمده است: الکاظمی و الساعدی و الزهیری مسئولیت کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از معترضان را به دلیل برخورد وحشیانه با آن‌ها برعهده دارند.

همچنین یک هیئت دولتی امروز(شنبه) با قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق برای مهار اوضاع دیدار کرد.

این هیئت الخزعلی را در جریان تلاش‌ها برای تشکیل کمیته امنیتی با مشارکت حشد شعبی برای تحقیقات درباره حوادث روز جمعه گذاشت.

الخزعلی نیز بر اهمیت حفظ روابط میان حشد شعبی و برادرانشان در دستگاه‌های امنیتی دیگر تأکید و اعلام کرد که این روابط هرگز از برخوردهای غیرقانونی شخصیت‌های سیاسی و نظامی تأثیر نمی‌پذیرد.

وی بر لزوم تشکیل کمیته قضایی برای شناسایی عاملان کشتار تظاهرکنندگان تأکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha