• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400081511375
  • خبرنگار : 50046

چرا ماهی در خراسان شمالی گران است؟

چرا ماهی در خراسان شمالی گران است؟

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه قیمت ماهی در این استان بالا است به بررسی علل مختلف این موضوع پرداخت.

میرقراچورلو در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: نبود کارخانه تولید خوراک ماهی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ماهی بوده است، بطوریکه برای تولید یک کیلوگرم ماهی قزل آلا باید 1.3 کیلوگرم خوراک ماهی مصرف شود و برای تولید ۱۰ تن ماهی ۱۳ تن خوراک نیاز است که باید این خوراک از استان هایی همچون خرم آباد، کرمانشاه و ... وارد شود.

وی گفت: برای حمل این میزان از خوراک ماهی، پرورش دهنده ماهی در خراسان شمالی باید بالغ بر ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه کند که این هزینه بر روی قیمت فروش ماهی تاثیرگذار است.

میرقراچورلو افزود: در خراسان شمالی ۱۱ کارخانه تولید خوراک دام وجود دارد اما به این کارخانه ها اجازه تولید خوراک ماهی نمی دهند که یکی از دلایل این است که گفته می شود ممکن است مقداری از تولید انجام شده به فروش نرود در نتیجه بر اثر دپو شدن، تاریخ گذشته شود و زمینه مسمومیت آبزیان را به وجود آورد.

وی ادامه داد: اما می توان با بازاریابی های صورت گرفته تولید بیش از نیاز استان را به سایر استان ها صادر کرد که در این صورت پرداخت کرایه حمل بر دوش مردم استان نخواهد افتاد.

این مسئول تصریح کرد: بروز خشکسالی شدید و افت بارندگی از سوی دیگر موجب شد تا تولید ماهی در این استان طی سال جاری کاهش یابد و زمانی که تولید کاهش می یابد باید مابقی نیاز مردم استان از سایر استان ها تامین شود.

وی افزود: آبزی پروران استان هم اکنون می توانند ۵۰ درصد از نیاز استان را تامین کنند و ۵۰ درصد باقی مانده از سایر استان ها وارد می شود و از آنجایی که ماهی های مورد نیاز توسط دلال ها وارد استان می شود، دلال ها نیز عاملی برای بالا رفتن قیمت ماهی می شوند.

رئیس اداره شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه دلال ها برای ارسال ماهی مورد نیاز ۱۰ هزار تومان بر روی محصول می کشند، گفت: اگر کارخانه خوراک دام در استان بوده و تولیدکنندگان بتوانند نیاز استان را به طور کامل تامین کنند، هر کیلوگرم ماهی باید با قیمت ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد این در حالی است که هم اکنون با قیمت ۸۵ هزار تومان در استان توزیع می شود.

وی با انتقاد از اینکه تسهیلات آبزی پروری فقط به استان های ساحلی اختصاص می یابد، افزود: استان های غیرساحلی از این تسهیلات محروم هستند و اگر تسهیلاتی نیز به آن ها تعلق گیرد از محل تملکی است.

میرقراچورلو تاکیدکرد: در حال حاضر آبزی پروران استان با سرمایه خود در حال تولید هستند و باید امکان توسعه کار (به عنوان مثال ارائه تسیهلات) برای آن ها فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha