• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081611998
  • خبرنگار : 71592

واکنش‌های بین المللی به ترور نافرجام نخست وزیر عراق

واکنش‌های بین المللی به ترور نافرجام نخست وزیر عراق

روسای جمهوری لبنان و مصر، عربستان امیر قطر، ولیعهد ابوظبی، دبیرکل اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس ترور نافرجامی را که صبح امروز یکشنبه متعرض نخست وزیر عراق شد، محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المنار، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت، این اقدام نه تنها مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بلکه ثبات و امنیت این کشور و تلاش‌ها برای تقویت اتحاد ملی عراق، احیای اقتصاد ملی و فراهم سازی زندگی مناسب برای ملت این کشور را هم هدف قرار می‌دهد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هم با الکاظمی تماس تلفنی برقرار کرد تا از سلامتی وی اطمینان حاصل کند و ابراز امیدواری کرد که امنیت و ثبات عراق پایدار باشد.

عربستان و شورای همکاری خلیج فارس هم تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را محکوم کردند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام "تروریستی بزدلانه" علیه الکاظمی را محکوم می کند و در مقابله با همه "تروریست هایی که بیهوده برای ممانعت از تحکیم امنیت و ثبات عراق و رشد و شکوفایی آن تلاش می کنند، در کنار ملت و دولت این کشور ایستاده است."

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای این تلاش نافرجام را محکوم کرد و گفت، این اقدامات "جنایتکارانه" علیه امنیت و ثبات عراق که جزو اولین کشورهای عضو شوراست، رد می کند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر هم ضمن محکومیت این اقدام تروریستی از همه طرف های عراقی و گروه های سیاسی خواست آرام بوده، خشونت را کنار گذاشته و برای حفظ امنیت کشور متحد باشند.

سیسی صبح امروز در صفحه فیس بوک خود نوشت، با نگرانی بسیار خبر تلاش برای ترور الکاظمی را پیگیری کرده و چنین اقدام را محکوم می کند و از خداوند می خواهد الکاظمی را حفظ کرده و برای عراق و مردمش امنیت و ثبات را فراهم کند.

وزارت خارجه مصر هم در بیانیه‌ای این اقدام "تروریستی" را محکوم و اعلام کرد، این اقدامات "بیهوده" عراق را از تکمیل فرآیند دستاوردهای ملی که آخرین آن برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر بود، منصرف نخواهد کرد.

وزارت خارجه کویت هم ضمن محکومیت این تلاش نافرجام برای ترور الکاظمی اعلام کرد، باور دارد که عراقی ها به کسی که برای کشور و اتحادشان بد بخواهد، فرصتی نمی دهند. 

این وزارتخانه اعلام کرد، از تمامی اقداماتی که عراق برای حفظ امنیت و ثبات و حاکمیت خود اتخاذ می کند، حمایت می کند.

همچنین وزارت خارجه امارات هم این اقدام "تروریستی" را محکوم و تاکید کرد که چنین اقداماتی امنیت و ثبات کشور برادر عراق را هدف قرار می دهد و با ارزش‌ها و اصول اخلاقی و انسانی مغایرت دارد. 

این وزارتخانه اعلام کرد، امارات در مبارزه با "تروریسم" در کنار عراق بوده و خواهان برقراری امنیت و ثبات در این کشور است.

وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد، حمله به مقر اقامت الکاظمی اقدامی"تروریستی" است و باید عاملان این اقدام تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به دست عدالت سپرده شوند. موضع قطر در حمایت از اتحاد، ثبات، حاکمیت عراق و آرمان های ملت این کشور در برقراری امنیت، ثبات و توسعه ثابت است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم با شدیدترین عبارات تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را محکوم و آن را اقدامی پست خواند.

وی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، حمله به منزل الکاظمی با پهپاد بمب گذاری شده در واقع هدف گیری شکوه عراق و امنیت و ثبات آن است.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن محکومیت این اقدام با عراق و مردمش ابراز همبستگی کرد و گفت، هرگونه حمله به امنیت عراق، ثبات و تمامیت ارضی آن  و نیز هرگونه اقدامات تروریستی را رد می کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن هم در توییتی این تلاش نافرجام را محکوم کرد و آن را "جنایتی تروریستی و تجاوزی بزدلانه" به عراق و ثباتش عنوان کرد.

هیئت سازمان ملل در عراق "یونامی" هم در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم و بابت سلامتی الکاظمی ابراز خشنودی کرد.

این هیئت اعلام کرد، نباید به "ترویسم، خشونت و اقدامات غیر قانونی" اجازه داد ثبات عراق را تضعیف و در برابر روند دموکراتیک آن سنگ اندازی کند.

وزارت خارجه ترکیه هم اعلام کرد، هدف از این حمله تروریستی آسیب زدن به حاکمیت و ثبات عراق است و امیدوار است که عاملان این حمله بزدلانه شناسایی شوند.

وزارت خارجه بحرین نیز امروز در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم و بر حمایت منامه از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم و تمامی اقداماتی که برای حفظ حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن می گیرد، تاکید کرد.

پارلمان عربی هم با محکومیت این حادثه، همبستگی خود را با دولت و ملت عراق اعلام و تاکید کرد، امنیت عراق بخش جدایی ناپذیر از امنیت ملی عربی است.

این نهاد خواست، برای افشای این عملیات جنایتکارانه که هدف از آن آسیب زدن به نهادهای کشور بود، تحقیقات فوری انجام شود.

همچنین جوزپ بورل گفت اتحادیه اروپا تلاش برای ترور نخست وزیر عراق را به شدت محکوم می کند.

میدل ایست نیوز: «جوزپ بورل»، مسؤول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار محاکمه عاملان حمله به منزل «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق شد.

وی در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را به شدت محکوم می کند.

بورل در ادامه افزود: عاملان این ترور باید محاکمه شوند، هیچ خشونتی قابل قبول نیست و نباید اجازه تضعیف دموکراسی داده شود.

مسؤول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد که آرامش و خویشتن داری و گفت‌وگو مساله‌ای اساسی در دوره پس از انتخابات است و همه طرف‌ها باید در گفت‌وگوی سیاسی و همکاری برای مقابله با چالش‌های عراق به نفع وطن و ملت عراق، مشارکت کنند.

وی در پایان تاکید کرد که اتحادیه اروپا به حمایت از ملت عراق در راه رسیدن به صلح، ثبات و شکوفایی ادامه می‌دهد.

همچنین پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر و نخست‌وزیر لبنان و دبیر کل اتحادیه عرب در تماس‌های تلفنی با مصطفی الکاظمی وضعیت سلامت وی را پس از ترور نافرجام جویا شدند.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، وی امروز پس از حادثه ترور نافرجامی که منزل مسکونی‌اش را هدف قرار داد، تماس‌هایی از جانب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، ملک عبدالله دوم شاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان، و احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب دریافت کرد.

این مقامات در این تماس‌ها بر محکومیت این اقدام و هم‌بستگی با دولت و ملت عراق در تقویت امنیتش و حمایت از عراق در روند اصلاحات و مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

محمد بن زاید آل نهیان،‌ ولیعهد ابوظبی در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی از وضعیت سلامتی او اطمینان حاصل کرد.

بن زاید افزود: امارات از عراق در تلاش‌هایش برای برقراری ثبات و امنیت و توسعه این کشور حمایت می‌کمند و از خدا می‌خواهد این کشور و ملتش در صلح و امنیت به سر برند.

یک منبع امنیتی امروز گفت که سه تن از نیروهای محافظ نخست وزیر، در جریان حمله به محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز زخمی شدند. این منبع به خبرگزاری شفق نیوز گفت که الکاظمی در لحظه انفجار در محل اقامت خود حضور داشت که تلفات جانی در پی نداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha