• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400081612254
  • خبرنگار : 50184

آرامگاه شاهزاده باستانی در تصرف کارتن خواب‌ها!

آرامگاه شاهزاده باستانی در تصرف کارتن خواب‌ها!

ایسنا/کرمانشاه گوردخمه "تاق فرهاد" یا یا به زبان مردم محلی"کوشک"، گوردخمه ای باستانی در حاشیه شهر روانسر است.

هرچند هنوز باستان شناسان زمان دقیق ساخت این اثر باستانی را اعلام نکرده اند، اما به باور بسیاری گوردخمه تاق فرهاد یا کوشک، آرامگاه یکی از شاهزادگان مادی یا هخامنشی است، آرامگاهی که برخلاف بسیاری از گوردخمه های باستانی دیگر در ارتفاع کمی از سطح زمین ساخته شده و دسترسی به آن آسان است.

سهل الوصول بودن دسترسی به داخل گوردخمه تاق فرهاد باعث شده تا طی سالهای اخیر به بلاهای مختلفی گرفتار شود. از یادگار نویسی و آسیب هایی که وندالیسم ها به آن وارد کرده اند، تا آتشی که کارتن خواب ها  و معتادین به دل آن می زنند.

حالا هم که زمستان دیگری در راه است، این بنای باستانی بازهم پاتوق گرمی برای معتادین و کارتن خواب‌ها شده تا از سرمای استخوان سوز بیرون به آرامگاه شاهزاده باستانی پناه ببرند.

هرچند که وظیفه حفظ این اثر باستانی تنها برعهده میراث فرهنگی نیست و دستگاه های دیگری همچون شهرداری، فرمانداری و ... نیز باید پای کار بیایند، اما مسئولین میراث نیز از سال گذشته برای برون رفت گوردخمه باستانی از شرایط بغرنج کنونی اش، برنامه ریزی هایی داشتند که هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

در این رابطه به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان روانسر رفتیم تا درخصوص شرایط این روزهای این اثر تاریخی و برنامه میراث فرهنگی برای نجاتش جویا شویم که سیف الله رنجبر در ابتدا به بازدیدهای اخیری که مسئولین کشوری و استانی از آن داشته اند اشاره کرد و گفت: انجام مستندنگاری این گوردخمه و تپه موسایی اولین اقدامی است که بدنبال این بازدیدها برای گوردخمه در نظر گرفته شد.  

وی اضافه کرد: با انجام این اقدام، در صورت ورود هرگونه آسیب به اثر،  نقشه اصلی آن را در اختیار داریم و امکان بازسازی آن وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان روانسر با تاکید براینکه مرمت، نقشه برداری و ساماندهی گورخمه باستانی روانسر نیازمند تامین اعتبار است، گفت: طی سنوات گذشته درخواست هایی برای اختصاص اعتبار داشته ایم که محقق نشده و امسال نیز از فرمانداری شهرستان خواسته ایم تا 300 میلیون تومان را برای این اقدامات در اختیار ما قرار دهد.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم این بنا و اطرافش را از شرایط کنونی اش خارج کنیم باید یک ساماندهی انجام دهیم که در این رابطه نرده گذاری اطراف برای جلوگیری از ورود معتادین و کارتن خواب ها به داخل اثر مهمترین اقدام خواهد بود و در گام بعدی روی احداث برج نوری برای بازدید گردشگران از اثر اقدام کنیم.

رنجبر با بیان اینکه شهرداری و فرمانداری هم باید در این اقدامات با میراث فرهنگی همکاری داشته باشند، گفت:  گاها عکس هایی از این اثر ارزشمند باستانی در فضای مجازی منعکس می شود که زیبنده آن نیست، بنابراین بنظر می رسد باید پس از انجام اقدامات مرمتی، نقشه کشی و ساماندهی، یک ساز و کار اساسی انجام گیرد که همان واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: با واگذاری گوردخمه باستانی به بخش خصوصی و ایجاد خدمات گردشگری در کنار آن و جذب گردشگری، حفاظت و رسیدگی به آن بصورت مداوم انجام می گیرد و دیگر چندان جای نگرانی نخواهد ماند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان روانسر در خاتمه یادآورشد: اگر کمیته برنامه ریزی فرمانداری شهرستان موافقت کند و این اعتبار را تخصیص دهد، سریعا عملیات نجات بخشی بنا از شرایط فعلی را اجرایی خواهیم کرد.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha