• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400081612328
  • خبرنگار : 71451

مدیر انتشارات «دارخوین»:

کلیشه و اغراق در ادبیات مدافعان حرم کم است

کلیشه و اغراق در ادبیات مدافعان حرم کم است

مدیر انتشارات «دارخوین» گفت: یکی از ویژگی‌های مهم حوزه ایثار و شهادت در بخش شهدای مدافع حرم این است که به دلیل حضور داشتن راویان دسته اول در روایت‌ها، کلیشه و اغراق بسیار کم است. خانواده و همرزمان شهدا ناظر بر روند چاپ و نشر آثار هستند و چنانچه مطالب نادرست باشد آنها را اصلاح خواهند کرد.

جانمراد احمدی مدیر انتشارات دارخوین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت پرداختن به آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ پایداری بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که در زمینه چاپ آثار مکتوب دفاع مقدس داشتیم و هم اکنون هم با آن روبرو هستیم از دست دادن راویان دست اول مانند والدین و همسران شهدا است. متأسفانه در دوران دفاع مقدس نتوانستیم به طور کامل خاطرات این عزیزان را ثبت و ضبط کنیم تا بتوانیم در آینده از آنها در تولید محصول ادبی استفاده کنیم.


وی ادامه داد: اکنون که موضوع شهدای مدافعان حرم مطرح است باید از  گذشته درس بگیریم. هنوز فرصت برای ثبت و ضبط خاطرات والدین، همسران و فرزندان شهدای مدافع حرم فراهم است. اگرچه در رابطه با نشر مطالب و خاطرات ملاحظاتی وجود دارد اما، می‌توانیم از فرصت استفاده کنیم و این خاطرات را نزد خود نگه داریم تا در آینده که سطح محرمانگی مطالب کاهش یافت آنها را به چاپ برسانیم.

احمدی افزود:یکی از ویژگی‌های مهم حوزه ایثار و شهادت در بخش شهدای مدافع حرم این است که به دلیل حضور داشتن راویان دسته اول در روایت‌ها کلیشه و اغراق بسیار کم است. خانواده و همرزمان شهدا ناظر بر روند چاپ و نشر آثار هستند و چنانچه مطالب نادرست باشد آنها را اصلاح خواهند کرد.


این نویسنده با اشاره به اینکه باید مصاحبه گران تخصصی در زمینه ایثار و شهادت آموزش داده شوند یادآور شد: مسئله فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت نیازمند آموزش مصاحبه گران  متخصص است. همچنین ما باید در نظر داشته باشیم که حتی جنسیت مصاحبه‌گران رعایت شود. به طور مثال یک مصاحبه گر زن با مادر یا همسر شهید راحت‌تر می‌تواند رابطه برقرار کند. اکنون بیشتر افرادی که با خانواده‌های شهدا مصاحبه می‌کنند خانم‌ها هستند اما، باید آقایان نیز به عنوان مصاحبه‌گر در این زمینه آموزش داده شوند. خوشبختانه تعدادی از نویسندگان و مؤلفان خودشان مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که این کار باعث می‌شود مطالب با کیفیت بهتری به چاپ برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha