• یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400081612455
  • منبع : نمایندگی گیلان

نوغانداری لنگرود در مسیر بازگشت به دوران طلایی  

نوغانداری لنگرود در مسیر بازگشت به دوران طلایی   

ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود گفت: با توسعه باغات توت و افزایش قیمت خرید پیله ابریشم کشاورزان رغبت خواهند کرد که به نوغانداری بپردازند و نوغانداری در این شهرستان به دوران طلایی اش بر می گردد.

محمد علی احمدی شاد در گفت و گو با ایسنا از افزایش رغبت کشاورزان این شهرستان برای فعالیت نوغانداری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت خرید پیله ابریشم کشاورزان بیشتری برای ورود و فعالیت دوباره در بخش نوغانداری ترغیب شوند.

وی افزود: بیش از نیمی از کشاورزان لنگرودی نوغاندار هستند و انجام این امر موجب می‌شود که درآمد خانوار برنجکاران افزایش یابد.

احمدی شاد با بیان اینکه به منظور توسعه نوغانداری در این شهرستان توزیع نهال توت امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر در شهرستان لنگرود ۷۰۰ هکتار باغات توت وجود دارد و حمایت از نوغانداری موجب خواهد شد که شاهد گسترش باغات توت در شهرستان لنگرود باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی لنگرود تصریح کرد: با بهبود وضعیت نوغانداری و افزایش درآمد کشاورزان در پرداختن به این فعالیت حتی افرادی که در گذشته نوغانداری را رها کرده بودند، تشویق شده‌اند تا مجددا در زمینه نوغانداری فعالیت کنند.

وی افزود: نوغانداری شغلی جانبی در کنار برنجکاری است که منجر به افزایش رفاه اقتصادی خانوارهای روستایی می‌شود.

احمدی شاد با اشاره به اینکه حمایت‌های مستمر از نوغانداران موجب خواهد شد که نوغانداری به دوران طلایی‌اش برگردد، خاطرنشان کرد: نوغانداری شغلی سازگار با محیط زیست است که به صورت خانوادگی انجام می‌شود و زنان در آن نقش پررنگی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی لنگرود گفت: سال گذشته ۴۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع شد و پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۰۱ کشاورزان لنگرودی مقدار تخم نوغان بیشتری را دریافت کنند.

وی افزود: در این شهرستان یک کارخانه نخ‌ریسی وجود دارد و علاوه بر این واحد صنعتی چندین گارگاه خانوادگی نخ ریسی نیز وجود دارد که اغلب در این بخش توسط زنان انجام می‌شود.

وی گفت: هر چقدر رقابت برای خرید پیله ابریشم از کشاورزان افزاش یابد، کشاورزان بیشتری به نوغانداری روی خواهند آورد و به این ترتیب موجبات افزایش رفاه خانوارهای خود را فراهم می‌آورند.

 مدیر جهاد کشاورزی لنگرود گفت: شهرستان لنگرود ظرفیت بالایی برای توسعه نوغانداری دارد و در صورت حمایت دولت از نوغانداری پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شود و نوغانداری در لنگرود به دوران طلایی‌اش باز گردد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha