• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081713130
  • خبرنگار : 71516

اتحادیه عرب: مذاکرات با لبنان درباره بحران دیپلماتیک با عربستان در مسیر درست پیش می‌رود

اتحادیه عرب: مذاکرات با لبنان درباره بحران دیپلماتیک با عربستان در مسیر درست پیش می‌رود

معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که مذاکرات با لبنان درباره بحران به وجود آمده میان بیروت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مسیر درست پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب که همراه با هیئتی به لبنان سفر کرده است، گفت: مذاکرات با لبنان درباره بحران به وجود آمده میان بیروت و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مسیر درست پیش می‌رود.

وی بعد از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان گفت: ما به اینجا آمدیم تا اول از همه از موضع لبنان درباره بحران به وجود آمده برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و حل مشکل با عربستان اطلاع یابیم. منفعت لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) هدف اتحادیه عرب و راه ما برای رسیدن به راه خروجی از این وضعیت است.

حسام زکی تأکید کرد: مذاکرات با میشل عون مثل همیشه صریح بود. من با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان دیدار خواهم کرد. اگر لازم باشد به عربستان نیز می‌روم.

وی گفت: باید حل بحران را احساس کنیم تا به مرحله آتی منتقل شویم.

همچنین میشل عون در دیدار با حسام زکی گفت: ما مایل به برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس)‌ هستیم. باید مواضع دولت لبنان را از مواضع برخی افراد یا گروه‌ها به ویژه در زمانی که عضو دولت نبوده‌اند جدا کرد.

وی گفت: باید آنچه اخیرا میان لبنان و عربستان رخ داد از طریق مذاکرات صادقانه براساس اصول برادری و همکاری میان نهادهای دو کشور و روابط تاریخی میان این دو حل شود. ما از هرگونه تلاشی از سوی اتحادیه عرب برای ازسرگیری روابط برادرانه دو کشور استقبال می‌کنیم. آشتی در چنین اوضاعی عامل اصلی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و پر کردن شکاف است و لبنان در اتخاذ هیچ گونه تصمیمی برای کمک به آرام کردن اوضاع تردید نخواهد کرد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز در دیدار با حسام زکی تأکید کرد: لبنان خواهان بازگشت روابط طبیعی با عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است و تمام تلاش خود را برای حل اختلافات به کارمی‌گیرد.

حسام زکی بعد از دیدار با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان گفت: مذاکرات با بوحبیب جدی و صریح بود. آنچه باید برای حل بحران انجام داد واضح است و باید به فعالیت جدی ادامه بدهیم چراکه روابط میان لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس)‌ روابطی قدیمی است. روابط لبنان و عربستان نیز روابطی قدیمی است.

وی در جواب یک سؤال گفت: مساله بزرگتر از توصیف یک جنگ است. آنچه گفته شده یک موضع کامل درباره اوضاع یمن است و عربستانی‌ها آن را توهین می‌دانند. این مساله که درباره اوضاع یمن است خارج از تصمیمات اتحادیه عرب است و مساله ساده نیست بلکه باید با جدیت به تلاش‌ها برای حل آن ادامه داد.

بوحبیب نیز گفت: ما از نقش اتحادیه عرب بسیار قدردانی می‌کنیم چراکه حلقه وصل کشورهای عربی است.

اخیرا در پی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن، عربستان، امارات، کویت و بحرین سفرای لبنان را اخراج کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha