• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081713180
  • خبرنگار : 71588

پایان شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق/ تداوم آماده‌باش امنیتی در بغداد

پایان شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق/ تداوم آماده‌باش امنیتی در بغداد

کمیساریای عالی انتخابات از پایان روند شمارش دستی آرا در حوزه‌های انتخاباتی خبر داد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عراق "واع"، عماد جمیل، عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق خاطرنشان کرد، درخواست‌های تجدیدنظر برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌شود و قوه قضائیه می‌تواند بخشی از درخواست‌ها را برای استعلام قانونی یا روند دیگر شمارش دستی بازگرداند.

وی تاکید کرد: ما منتظر قوه قضائیه می‌مانیم تا در صورت تایید نتایج، اسامی نهایی نامزدهای پیروز کرسی‌های پارلمان را اعلام کنیم.

عماد جمیل همچنین تصریح کرد: زمان ارائه نتایج نهایی به تاریخ خاصی مربوط و محدود نمی‌شود و تا پایان تجدیدنظرها ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات امروز (دوشنبه) درخواست‌های تجدید نظر و نتایج شمارش دستی آرا را به مرجع قضایی ارجاع خواهد داد تا پس از تایید اسامی نامزدهای پیروز، رئیس جمهور خواستار برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید طی ۱۵ روز شود.

برخی گروه‌های عراقی مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کردند.

ائتلاف الفتح هم اعلام کرده، در صورتی که نتایج نهایی انتخابات یکسان باشد، اقدامات دیگری وجود دارد.

در همین راستا، محمد البیاتی، رهبر ائتلاف الفتح عراق خاطرنشان کرد، طبق مستندات، شکی در بروز تقلب در انتخابات وجود ندارد و تصمیم شورای عالی قضایی در این باره فصل الختام است.

البیاتی خاطرنشان کرد: ادله متعلق به احزاب در مقابل رسانه‌ها و مطبوعات و یا از طریق درگاه مرجع عالی قابل افشا است.

رهبر ائتلاف الفتح خاطرنشان کرد: مدارکی که احزاب و گروه‌های سیاسی در اختیار دارند، ممکن است در رسانه‌ها و مطبوعات و یا از طریق مرجعیت عالی‌قدر فاش شود.

وی افزود: همه احزاب با تفاهمات کنونی خود، جز پس از انجام مذاکرات توافقی در داخل منزل شیعیان و سپس توافق با سنی‌ها و کردها، نمی‌توانند ائتلافی انجام دهند.

همچنین پایتخت عراق از شامگاه جمعه گذشته در پی برگزاری تظاهرات و تلاش برای یورش به منطقه الخضراء در بغداد توسط حامیان شکست خورده در انتخابات شاهد تنش امنیتی است که منجر به وقوع درگیری‌های مسلحانه و همچنین کشته و زخمی شدن شهروندان عراقی شد.

نیروهای امنیتی پس از تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و هدف قرار دادن منزل وی با پهپاد اقدامات خود را تشدید کردند.

حالت آماده‌باش در بغداد در پی این رخدادها همچنان ادامه دارد و خودروهای زرهی نظامی در خیابان‌های آن به ویژه در مناطق نزدیک به منطقه الخضراء که منزل مصطفی الکاظمی، ساختمان‌های دولتی، پارلمان، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در آن قرار دارد، مستقر شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha