• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400081713183
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تهدید برند اصفهان زیر سایه فرونشست زمین

تهدید برند اصفهان زیر سایه فرونشست زمین

ایسنا/اصفهان امروز فرونشست زمین یکی از بزرگترین چالش ها برای همه کشورها است و بیش از ۱۵۰ کشور جهان درگیر این موضوع هستند که در رأس آنها ایران و در رأس شهرهای ایران، اصفهان قرار دارد، به طوری که برند اصفهان امروز به دلیل فرونشست در معرض خطر شدید قرار گرفته است.

علی قاسم زاده_شهردار اصفهان در نشست بررسی وضعیت فرونشست در ایران و جهان و راهکارهای مقابله با آن که امروز (دوشنبه_۱۷ آبان ماه) در شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نوع مواجهه درست با پدیده فرونشست زمین، برگزاری نشست های علمی و رسیدن به راه های تخصصی است که به حل این مسئله کمک می کند.

وی با بیان اینکه در جامعه ما همه چیز اول تبدیل به پدیده اجتماعی و التهاب شده و بعد آرام آرام تبدیل به موضوع علمی می شود، گفت: باید فارغ از هیاهو و به دور از جو ژورنالیستی به پدیده‌های شهرسازی نگاه کنیم و با توجه به شرایط و واقعیت های جهان، ایران و اصفهان، بهترین اقدام در لحظه را بررسی کنیم.

شهردار اصفهان از تشکیل کارگروهی در شهر اصفهان برای مقابله با بحران فرونشست زمین خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌ها، از تلاش‌ها و تجربیات دیگر نیز در این مسیر استفاده کنیم.

وحید مهدویان_معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این جلسه گفت: فرونشست زمین موضوعی است که در قرن اخیر به عنوان یکی از چالش‌های شهری در ایران و جهان مطرح شده و پایداری شهرها را به خطر انداخته است.

وی افزود: فرونشست زمین اولین بار در دشت رفسنجان مطرح شد و در حال حاضر استان هایی از جمله اصفهان، تهران، مرکزی، هرمزگان و ... را در برگرفته، گفت: متاسفانه نرخ فرونشست زمین در برخی از نقاط ایران به بیش از ۵۰ سانتیمتر رسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در سنوات گذشته در شهر اصفهان پروژه های متعددی اجرا شده، گفت: از جمله این پروژه ها ریزپهنه بندی اصفهان است که خروجی آن نقشه فرونشست زمین بوده، همچنین پروژه ترازیابی و ایجاد ۷۰۰ نقطه شبکه ارتفاعی در شهر و پروژه اخیر تصویربرداری سه بعدی و استخرارج داده های ۶۶ هزار هکتار از اراضی شهر اصفهان است که یکی از داده های آن نقشه جدید فرونشست زمین است.

وی پیشگیری و کنترل فرونشست زمین را نیازمند آشنایی با راهکارها و راهبردهای عملی دانست و گفت: تلاش می کنیم در نشست های تخصصی همچون امروز بیشتر با این راهکارها آشنا شویم، در عین حال که اجرای این راهکارها نیاز به همگرایی تمام دستگاه ها و بخش دولتی و خصوصی در اصفهان دارد. امیدوارم با کاربست راهکارهای تخصصی بتوانیم فرایند فرونشست زمین را در شهر اصفهان کنترل و پیشگیری کنیم.

رسول میرباقری_ رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه امروز فرونشست یکی از بزرگترین چالش‌ها برای همه کشورها است، گفت: بیش از ۱۵۰ کشور جهان درگیر این موضوع هستند که در رأس آنها ایران و در رأس شهرهای ایران اصفهان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برند اصفهان امروز به دلیل فرونشست در معرض خطر شدید قرار گرفته، گفت: متاسفانه مدیریت کلان کشور و حتی خودمان درون استان نتوانسته ایم بر روی این موضوع تمرکز کنیم و به آن بپردازیم، از سوی دیگر هنوز برداشت های آب بی رویه آب ادامه دارد و روز به روز این وضعیت را تشدید می کند در حالی که هیچ تدبیری برای آن نشده است.

این عضو شورای شهر اصفهان گفت: اگر بخواهیم اصلاحی انجام دهیم اول باید درون استان انجام دهیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم از پتانسیل بیرون از استان برخوردار باشیم.

 وی همچنین با تاکید بر اینکه مطالبه گری کار خوبی است، اما باید در روش‌های مطرح کردن آن دقت کنیم، گفت: همه کسانی که در زمینه فرونشست زمین فعالیت می کنند دلسوزان کشور هستند و دغدغه شهر را دارند، امیدوارم بتوانیم تصمیمات جدی در شهر و استان برای بحران فرونشست زمین بگیریم.

منصور شیشه فروش_مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه عدم توجه به استانداردهای زیست محیطی و توسعه پایدار، شرایط اقلیمی و ناهنجاری هایی به وجود آورده، گفت: افزایش دما، ذوب یخ ها، آتش سوزی جنگل ها، خشکسالی و مخاطرات ناشی از آن، تغییر بارش ها از برف به باران از عواقب تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به اینکه کاهش ۴۰ درصدی بارش های استان اصفهان در سال گذشته، افزود: ۱۳ ماه است زاینده رود خشک است، ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده و حتی در تابستان آلودگی هوا را به دلیل خیزش گرد و غبار داشتیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه از ۵۳ مخاطره طبیعی در ایران، ۴۳ مخاطره در استان اصفهان سابقه وقوع دارد، تصریح کرد: برای هر شهرستان طرح خطرپذیری با همکاری دانشگاه تهیه و ابلاغ کرده‌ایم و مشخص شده پهنه هر شهرستان و شهر متاثر از چه مخاطره‌ای است. شهرداری باید بر اساس قانون این مخاطرات را شناسایی، ضریب آسیب پذیری را مشخص و استراتژی مشخصی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کند.

وی با بیان اینکه در مورد فرونشست زمین وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه های دیگر باید ارزیابی خطر کند، گفت: وزارت نیرو نیز باید تغذیه سفرهای آب زیرزمینی و کمبود آب را رصد و در این زمینه برنامه تدوین کند. همه این اقدامات باید استراتژی و دستورالعمل داشته باشد و دستگاه های دیگر نیز همکاری کنند.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه همه بخش ها برای حل این بحران باید به میدان بیایند و قطعا با برنامه ریزی می توان مشکلات را برطرف کرد، خاطرنشان کرد: در کنار احیای زاینده رود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی که راه نجات از مخاطرات فرونشست زمین است، تقویت بناهای مسکونی و تاریخی و تاب آوری سازه های شهری را نیز باید پیگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha