• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400081713336
  • منبع : نمایندگی قزوین

/درست بنویسیم و درست بخوانیم/ ۲۴

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

ایسنا/قزوین درباره درست خواندن و گفتن و نوشتن، تاکنون بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی کافی نیست. پاسداشت زبان فارسی و برطرف کردن اشکال‌ها، نمی‌تواند به چندنوشته، برنامه، کتاب و جزوه منحصر باشد؛ بدین منظور بر آن شدیم تا برخی اشکال‌های رایج امروزی را که در گفتار و نوشتار مردم، فراوان دیده و شنیده می‌شود، یادآوری و اصلاح کنیم.

دکتر هادی انصاری، تحصیلکرده دکترای زبان و ادبیات فارسی، در مقاله‌ خود با عنوان «درست بنویسیم و درست بخوانیم» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، می‌نویسد: درباره درست خواندن و گفتن و نوشتن، تاکنون بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی کافی نیست. پاسداشت زبان فارسی و برطرف کردن اشکال‌ها، نمی‌تواند به چندنوشته، برنامه، کتاب و جزوه منحصر باشد و اگر هر روز هم یادآوری شود، تکراری نخواهد بود و تأثیرخود را خواهد گذاشت.

حرف (غ)

غَمضِ عین / غَمز عین

غَمضِ عین، یعنی چشم‌پوشی و آسان گیری و گذشت ازگناه کسی. گاه به اشتباه، غَمز عین می‌نویسند که نادرست است. غمز یعنی اشاره به چشم و ابرو و با غمض تفاوت دارد. غمزعین، با (ز) معنای چشم‌پوشی ندارد.

غِنا ، غِناء / غَنا

غِنا یا غِناء، به کسر (غ) به معنی آواز خوش، موسیقی، نغمه و ترانه‌خوانی است. غَنا یا غَناء، به معنی توانگری و داشتن دارایی و مال است. گاهی به اشتباه، جابه‌جا نوشته می‌شود و بهتر است هر کدام با املای درست خود نوشته شود.

مثال: شعرحافظ غِنای فوق العاده‌ای دارد (مراد، موسیقی شعر اوست). شریف‌ترین غَنا، به دل راه ندادنِ آرزو هاست (توانگری و دارایی).

غیبت کردن /  غِیبت کردن

این واژه ۲ تلفظ دارد: ۱- غیبت، بر وزن زینت؛ یعنی عیب گفتن در غیاب کسی و پشت سرکسی بدگفتن. ۲- غِیبت، بر وزن کیفر یعنی غایب بودن؛ در مقابل حضور؛ درفارسی هر دو مفهوم را معمولاً به کسر( غ) می‌خوانند درصورتی که ۲ تلفظ متفاوت دارند و نوع تلفّظ معنای آن‌ها را مشخص می‌کند. مثال: غِیبت کردن در کلاس درس، موجب اُفت تحصیلی‌اش شده بود. یا؛ باید بکوشیم غیبت کسی را نکنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha