• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081713399
  • خبرنگار : 71145

میقاتی از بحران یمن حرف زد و چشم امید به اتحادیه عرب دارد

میقاتی از بحران یمن حرف زد و چشم امید به اتحادیه عرب دارد

در حالی که اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان روابط کشورش با شورای همکاری خلیج فارس را تیره کرده است، لبنان با ابراز امیدواری مبنی بر پایان یافتن شائبه‌های مربوط به وزیر اطلاع‌رسانی موضع خود را در قبال یمن اعلام کرد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از النشره، نجیب میقاتی،‌ نخست‌وزیر لبنان بعد از دیدار با حسام زکی،‌ معاون دبیرکل اتحادیه عرب که در حال حاضر در بیروت به سر می‌برد، گفت: لبنان به دنبال بازگشت روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به حالت عادی است و تمام تلاش خود را برای برچیدن شائبه‌های این روابط از خلأ‌ها و حل و فصل اختلافات به وجود آمده با روحیه برادری و همکاری به کار خواهد گرفت.

نخست‌وزیر لبنان به فرستاده اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب می‌تواند نقشی اصلی در این زمینه ایفا کند، ما بر نقش آن در ماموریت نزدیک سازی دیدگاه‌ها و پایان دادن اختلافات تاکید داریم.

میقاتی بار دیگر بر پایبندی کشورش به تصمیمات اتحادیه عرب در قبال لبنان براساس قطعنامه شورای امنیت و طرح خلیج فارس و اصل گفت‌وگو با طرف‌های مربوطه تاکید کرد.

زکی نیز گفت: از نجیب میقاتی موضعی مهم و مثبتی در رابطه با روابط بین عربستان و لبنان شنیدیم که دال بر تمایل شدید او به برقراری روابط مثبت و سالم با عربستان و کل کشورهای عربی بود.

او اضافه کرد: سفرم به لبنان طرحی برای حل بحران لبنان و شورای همکاری است.

همچنین زکی از عین تینه اقامتگاه نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: دیدار با نبیه بری، دوستانه و صریح بود و هدف از سفر ایجاد راه حل برای بحران نیست بلکه تلاشی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور و تعامل دقیق با این بحران است.

او تاکید کرد: ما مواضع را بعد از بازگشت به قاهره ارزیابی خواهیم کرد و آن موقع برای گام بعدی در جهت حل بحران دیپلماتیک تصمیم می‌گیریم.

وی خاطرنشان کرد: روابط عربی - عربی باید مثبت و خوب باشد مساله استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در ابتدا می‌توانست آتش بحران را کم کند؛ اما امور به حال خود ادامه یافت. در هر حال فضایی که من در پی گفت‌وگو با مقامات لبنانی با آن مواجه شدم تاکید بر روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب درباره جزئیات صحبت‌های مقامات لبنانی گفت: من از مقامات رسمی چیزی درباره عذرخواهی عربستان نشنیدم و من ملزم به دیدار با آنها برای تاکید بر اهمیت روابط با عربستان هستم.

او ادامه داد: درباره بحران کنونی هیچ پیامی وجود نداشت و برگزاری جلسات دولت به دلایلی که همه می‌دانند معطل مانده و علامت سوالی درباره راه حل این وقفه وجود دارد. تمرکز امروز من بر بحران در روابط لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha