• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081813776
  • خبرنگار : 71477

پنتاگون باز هم از چین برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی کمک خواست

پنتاگون باز هم از چین برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی کمک خواست

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، چین توانایی کمک به هدایت کره‌شمالی به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک برای بن‌بست اتمی به وجود آمده را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در کنفرانسی خبری تاکید کرد: یکی از کارهایی که چین می‌تواند انجام دهد، اجرای صادقانه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی است.

وی افزود: چین در پیونگ‌یانگ نفوذ دارد و همه ما یعنی به طور کلی جامعه بین‌الملل می‌خواهیم شاهد باشیم که چینی‌ها از این نفوذ به شیوه‌ای سازنده برای اجرای تحریم‌هایی که در حال حاضر توسط شورای امنیت اعمال شده‌اند، استفاده می‌کنند.

جان کربی تصریح کرد: چینی‌ها نفوذ دارند و باید از این نفوذ برای کمک به هدایت کره شمالی به سمت یک راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله و خلع تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره که باید در نظر داشته باشند که به نفع خود چین هم هست، استفاده کنند.

این اظهارات جان کربی به دنبال یک سری آزمایش‌های موشکی کره شمالی مطرح می شوند؛ آزمایشاتی که محکومیت‌های جدی و گسترده‌ای را از سوی آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها به همراه داشت.

از سوی دیگر، چین در حالی که از سوی آمریکا و دیگر کشورها به خاطر ناکامی در اجرای کامل تحریم‌های شورای امنیت علیه پیونگ‌یانگ مورد انتقاد قرار گرفته، غالبا سکوت کرده است. این در حالی است که چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

پیش‌تر در گزارشی آمده بود، چین و روسیه نیز پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده‌اند و در آن خواستار کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی شده‌اند.

کربی گفت: من نمی‌گویم که آنها کنترل کامل بر کره شمالی دارند. درک می‌کنم که در آنجا نیز تنش‌هایی وجود دارد. اما آنها از نفوذی که دارند برای هدایت پیونگ‌یانگ به راهی بهتر و پایدارتر در اینجا و به راهی به سمت دیپلماسی و خلع تسلیحات اتمی در شبه‌جزیره کره استفاده نکرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون همچنین تایید کرد که کره شمالی همچنان هیچ پاسخی به پیشنهادات آمریکا درخصوص برگزاری مذاکره نداده است. جان کربی گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صریحا اعلام کرده که خواستار ادامه مذاکره و دیپلماسی با کره شمالی برای رسیدن به راهی دیپلماتیک به منظور پایان یا خلع تسلیحات اتمی کره شمالی و شبه جزیره کره است. تا به امروز پیونگ‌یانگ هیچ تمایلی از خود برای حرکت در این مسیر نشان نداده است و این باعث تاسف‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha