• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081813805
  • خبرنگار : 71129

اورتگا با ۷۵ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه شد

اورتگا با ۷۵ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه شد

اورتگا موفق شد برای چهارمین دور متوالی با کسب ۷۵ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه پیروز شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیروزی دانیل اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه پس از حبس رقبای سیاسی پیش از انتخابات باعث شد تا آمریکا این کشور را به تحریم تهدید کند و جامعه بین‌الملل نیز خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد شود.

شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه گفته که تقریبا تمامی آرا شمرده شده و شمارش‌ها نشان دهنده پیروزی اورتگاست. همچنین مقام‌های انتخاباتی نیکاراگوئه اعلام کردند که تعداد شرکت در این انتخابات 65 درصد بود.

انتخابات روز یکشنبه همچنین ۹۰ کرسی از ۹۲ کرسی کنگره و نمایندگان پارلمان این کشور کشور را مشخص کرد.

در ماه‌های منتهی به انتخابات یکشنبه کشورهای غربی و آمریکای لاتین نگرانی شدید خود را از بابت عادلانه برگزار شدن این انتخابات اعلام کرده بودند چون اورتگا اپوزیسیون و رهبران تجاری را بازداشت کرده بود.

ناظران انتخاباتی از اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی اجازه نداشتند تا در روند این انتخابات حضور داشته باشند و خبرنگاران خارجی نیز از ورود به این کشور منع شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته که کشورش با سایر دولت‌های دموکراتیک درباره نیکاراگوئه همکاری می‌کند و آماده استفاده از تمامی ابزارها از جمله تحریم‌های احتمالی، محدودیت صدور ویزا و اقدامات مرتبط است.

همچنین در بیانیه تمامی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، آنها اورتگا را به ارعاب، حبس و تهدید سیستماتیک اپوزیسیون، خبرنگاران و فعالان متهم کردند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: این انتخابات یک نیکاراگوئه کاملا محافظه کار را به یک رژیم مستبد تبدیل کرده است.

کانادا، شیلی،‌ کاستاریکا، اسپانیا و انگلیس نیز خواستار آزادی رهبران اپوزیسیون شدند.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا نیز گفت: این انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی نبود.

اورتگا پس از پیروزی در سخنرانی خود که بیش از یک ساعت به طول انجامید از ایالات متحده و اروپا به شدت انتقاد کرد و گفت: آنهایی که در زندان هستند "پسران سگ‌های امپریالیست‌های یانکی" هستند. آنها را باید به آمریکا فرستاد چون آنها خیلی وقت است که در نیکاراگوئه نبودند و آنها هیچ سرزمینی ندارند.

وی افزود: آنها می‌خواستند با شمارش آرای نیکاراگوئه در راس شورای عالی انتخابات قرار بگیرند. این اتفاق دیگر در نیکاراگوئه رخ نخواهد داد. دیگر هرگز اتفاق نمی‌افتد. آنها نیکاراگوئه‌ای نیستند. آنها هیچ سرزمینی ندارند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت، درخواست ایالات متحده از دیگر کشورها برای عدم به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات، غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه آرژانتین نیز گفته که نگران دستگیری رهبران اپوزیسیون است اما همچنان بر سنت دیرینه خود در عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها پایبند است.

وزارت خارجه مکزیک نیز اعلام کرد تا زمانیکه نتایج رسمی انتخابات نیکاراگوئه اعلام نشود، درباره آن اظهارنظر نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha