• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081814008
  • خبرنگار : 71588

با نزدیک شدن شورشان تیگرای به آدیس آبابا

درخواست نخست وزیر اتیوپی برای حمایت از ارتش/آمریکا و آفریقا: فرصت زیادی برای پایان جنگ نداریم

درخواست نخست وزیر اتیوپی برای حمایت از ارتش/آمریکا و آفریقا: فرصت زیادی برای پایان جنگ نداریم

همزمان با نزدیک شدن نیروهای تیگرای به آدیس آبابا، نخست وزیر اتیوپی از شهروندانش خواست به نفع ارتش، آوارگان و کسانی که متحمل ضرر شده‌اند، کمک مالی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در جریان سخنرانی خود در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی به ارتش این کشور خاطرنشان کرد: ما کشوری را که به ارث برده‌ایم آزاد خواهیم کرد و آن را به نسل بعدی منتقل خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: اتیوپی اینجاست که باقی بماند، و تجزیه نخواهد شد، دشمنان خود را شکست خواهد داد و الگو و نمونه‌ای برای آفریقا خواهد بود.

آبی احمد از تمام اتیوپیایی‌ها خواست تا با اموال خود از این کشور حمایت و با علم و دانش خود به کشورشان خدمت کنند.

پیشتر نخست وزیر اتیوپی تاکید کرد: نجات این کشور مستلزم جانفشانی شهروندان است و این جان‌فشانی‌ها اتیوپی را نجات خواهد داد. ما دوران سختی را سپری می‌کنیم که در آن قهرمانان متولد می‌شوند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، جفری فلتمن، فرستاده ویژه ایالات متحده به شاخ آفریقا که در حال حاضر در اتیوپی است، نسبت به تشدید درگیری و خطر اقدامات خشونت‌بار بین طایفه‌ها ابراز نگرانی کرد و از تمامی طرف‌ها خواست به میز مذاکرات در خصوص توقف اقدامات خصمانه بپیوندند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده به تلاش و همکاری با شرکای بین‌المللی برای حل بحران اتیوپی از جمله از طریق همکاری با سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سایر شرکا و موسسات مربوطه ادامه خواهد داد.

در همین رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: ما بر این باوریم که روزنه کوچکی برای همکاری با اولوسگون اوباسانجو، نماینده عالی اتحادیه آفریقا در شاخ آفریقا برای ادامه تلاش‌های میانجیگرانه جهت حل مسالمت‌آمیز درگیری در اتیوپی وجود دارد.

فلتمن روز دوشنبه از کنیا به اتیوپی بازگشت. 

از سوی دیگر، اتحادیه آفریقا و ایالات متحده اعلام کردند، فرصت زیادی برای پایان دادن به جنگ اتیوپی وجود ندارد.

در همین حال، سازمان ملل هشدار داد که خطر فرو رفتن اتیوپی در یک جنگ داخلی تمام عیار "بسیار واقعی" است.

در همین راستا، فرستاده اتحادیه آفریقا به شاخ آفریقا و رزماری دی کارلو، هماهنگ کننده امور سیاسی سازمان ملل در شورای امنیت اطلاعاتی را ارائه دادند.

فرستاده اتحادیه آفریقا به شاخ آفریقا تصریح کرد: تا پایان هفته، امیدواریم به برنامه‌ای دست یابیم که نشان دهد چگونه می‌توان اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروها را بدهند که همه طرف‌ها را راضی کند.

طبق آمار سازمان ملل، ۴۰۰ هزار تن در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی پس از گذشت یک سال جنگ در شرایط قحطی زندگی می‌کنند.

وی خطاب به شورای امنیت گفت: تمامی رهبران در آدیس آبابا و در شمال توافق دارند که اختلافات آنها سیاسی است و نیازمند راهکار سیاسی از طریق گفت‌وگو است. فرصت ما کم و زمان ما کوتاه است.

پیشتر رزماری دی کارلو گفت: "هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند که ادامه جنگ و ناامنی چه چیزی به همراه خواهد داشت. اما اجازه دهید واضح بگویم که آنچه مسلم است این است که خطر سقوط اتیوپی به سمت یک جنگ داخلی گسترده بسیار واقعی است."

جبهه آزادسازی تیگرای اخیرا برای مقابله با نیروهای دولت اتیوپی در روزها و هفته‌های آتی، ائتلافی نظامی با ارتش آزادسازی اورومو ایجاد کرد و این نیروهای مشترک به سمت آدیس‌آبابا حرکت خواهند کرد.

بسیاری از کشورها به شهروندان خود در اتیوپی هشدار داده و از آنها خواستند هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha