• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400081814031
  • خبرنگار : 50181

رئیس سازمان صمت استان:

کرمانشاه جزو 5 استان اول ایران از نظر صادرات غیرنفتی است

کرمانشاه جزو 5 استان اول ایران از نظر صادرات غیرنفتی است

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از نظر صادرات غیرنفتی جزو پنج استان اول کشور است، گفت: بهبود زیرساخت‌های مرزی استان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

محسن دارابی در نشست خبری که امروز (18 آبان)  برگزار شد، از اهمیت صادرات در استانی مانند کرمانشاه با داشتن بیش از 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق یاد کرد و ادامه داد: وجود پنج مرز رسمی  و یک بازارچه در استان و هم مرزی با هر دو بخش اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق، مزیت های صادراتی کرمانشاه را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه از دیرباز پیشینه زیادی در تجارت و صادرات داشته، قدمت بیش از 100 ساله گمرک خسروی و بیش از 70 ساله گمرک پاوه را گواهی بر این مدعا دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، تجارت نقطه کلیدی و پیشران توسعه کرمانشاه خصوصا توسعه اقتصادی است و کمک می‌کند چرخ تولید و اقتصاد استان بهتر بچرخد.

دارابی سپس اشاره‌ای به عملکرد صادراتی استان در هفت ماهه امسال داشت و افزود: در این مدت یک میلیارد و 436 میلیون دلار کالا از مرزهای استان با وزن 3.5 میلیون تن صادر شده است.

وی از رشد هفت درصدی ارزش و رشد پنج درصدی وزن کالاهای صادراتی استان در هفت ماهه امسال خبر داد و تاکید کرد: این رشد صادرات با توجه به شرایط تحریمی که با آن مواجهیم، قابل قبول است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق را حدود 45 درصد و با احتساب گاز حدود 50 درصد اعلام کرد و ادامه داد: از نظر صادرات غیرنفتی جزو پنج استان اول کشور هستیم.

وی اظهار کرد: حدود 5.7 تا شش درصد صادرات غیرنفتی ایران به استان کرمانشاه تعلق دارد.

دارابی یادآور شد: از این میزان صادرات نزدیک به 30 تا 35 درصد تولیدات استان و عمدتا شامل محصولات فلزی، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، سیمان و کانی غیرفلزی و ... است.

وی بیشترین سهم صادرات در این مدت را نیز مربوط به مرز پرویزخان و پس از آن دو مرز خسروی و سومار دانست.

به گفته این مسئول، در این هفت ماه نزدیک به 180 هزار کامیون از مرزهای استان کرمانشاه شامل پنج مرز و یک بازارچه مرزی عبور کرده اند که این میزان تردد و تخلیه و بارگیری که در مرزها انجام شده برای حدود شش تا هفت هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

وی سپس از مهمترین چالش‌های پیش روی صادرات کرمانشاه یاد کرد که نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی از مهمترین آنها است.

دارابی با بیان اینکه مرزهای کرمانشاه کارکرد ملی دارند، بر لزوم بهبود زیرساخت‌های این مرزها با توجه به ظرفیت‌های صادراتی که دارند، تاکید کرد.

وی بهبود زیرساخت‌های مرزی را زمینه‌ساز تسهیل و تسریع در تجارت دانست و گفت: بهبود زیرساخت‌های مرزی استان نیازمند بودجه و اعتبارات ملی است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه یکی دیگر از تهدیدهای پیش روی صادرات را عدم توجه به واردات و متعادل نبودن تراز تجاری اعلام کرد که تهدیدی برای آینده صادرات خواهد بود و افزود: اگر تجارت پایدار می خواهیم، باید واردات از عراق به عنوان شریک اصلی تجاری خود را تقویت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha