• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1400081814118
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شدیدا نیازمند شکل گیری دانشگاه کمال گرا و تمدن ساز هستیم

شدیدا نیازمند شکل گیری دانشگاه کمال گرا و تمدن ساز هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه شکل گیری دانشگاه کمال گرا و تمدن ساز نیاز قطعی بشر است، گفت: در این دانشگاه بین معنویت و عقلانیت پیوند شکل می گیرد و دانش و علم بشر در جهت صلح بشریت بکار گرفته می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در آئین استقبال ازدانشجویان ورودی 1400 پردیس البرز دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه موفقیت های بشر به علم و دانش پیوند خورده است، گفت: اگر ما در عرصه های مختلف سلامت، درمان، شهرسازی، علوم پایه، مهندسی و ... موفق بودیم به این دلیل است که علم و دانش به کمک بشر آمده است و آرامش را برای جوامع ایجاد نموده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها از زمان های گذشته تا کنون پیوند ناگسستنی با جوامع داشته اند و دارند، گفت: سنت کار دانشگاهی قدمت هزاره ای دارد و این سنت همواره پاسخگوی نیازهای جوامع بوده است. بطوریکه در گذشته نیز دانشگاه ها بودند که سلامت جامعه را تامین می کردند و مشکلات مردم را حل می نمودند. اگرچه ما در زمانی گرفتار علم برای علم شدیم اما این موضوع پس از مدتی رفع شد و دانشگاه ها در خدمت بشر قرار گرفتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش فناوری های جدید در حل مشکلات جوامع اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت این فناوری ها به گونه ای بوده است که ما امروزه در عرصه پزشکی نزدیک به 28 تله داریم که با کمک آن علم پزشکی از راه دور ایجاد شده است.

عاملی یادآور شد: دانشگاه های ما چهار نسل را امروزه پشت سر گذاشتند که امروزه در نسل اول به بحث آموزش، در نسل دوم به بحث آموزش و پژوهش و در نسل سوم به نوآوری و در نهایت در نسل چهارم به دانشگاه شبکه ای و هم افزا تبدیل شدند که البته کشور ما در نسل سوم قرار دارد.

وی تاکید کرد: در نسل چهارم دانشگاه ها پیوند بین چند رشته ای ها و بین رشته ها شکل می گیرد و دانشگاه شبکه‌ای یک دانشگاه فناور محور است که در بستر فناوری هم افزایی ارتباطی بین همه ظرفیت ها ایجاد می‌شود.

به گفته وی وقتی دانشگاه شبکه ای و هم افزایی شکل بگیرد دانشگاه دیگر در مکان و زمان خود باقی نمی مانند بلکه با دانشگاه های محلی، ملی، منطقه ای و جهانی پیوند می خورد و ظرفیت ظهور یک دانشگاه تمدن ساز را ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما نیازمند شکل گیری یک دانشگاه تمدن ساز در جهان هستیم، گفت: وقتی این دانشگاه شکل بگیرد ظرفیت جنگ و تنش و درگیری کاهش پیدا می کند، چرا که این دانشگاه ها بودند که فناوری های جنگ را ایجاد و خشونت و ناآرامی تولید کردند اما در دانشگاه تمدن ساز تمدن صلح آمیز در جهان قالب می شود. به همین جهت در دانشگاه نسل چهارم ظرفیت‌های هم افزایی بسیار افزایش پیدا می‌کند.

عاملی در پایان تاکید کرد: شکل گیری دانشگاه های کمال گرا نیز از دیگر نیازهای قطعی بشریت است که در این دانشگاه روابط بین دانشجو و استاد بر اساس کمال گرایی آغاز می شود و تولیدات این بشر نیز در این جهت خواهد بود و پیوندی بین معنویت و عقلانیت شکل می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha