• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400081814301
  • خبرنگار : 71415

چین و پاکستان، غایبان اجلاس هند در خصوص افغانستان

چین و پاکستان، غایبان اجلاس هند در خصوص افغانستان

بر اساس گزارش یک رسانه هندی، چین و پاکستان در گردهمایی مسئولان امنیت ملی ارشد هفت کشور منطقه که فردا (چهارشنبه) هند میزبانش خواهد بود،‌ غایب هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از تایمز آو ایندیا، این اجلاس یک روزه که برای نخستین بار به میزبانی هند برگزار می‌شود،  متمرکز بر تروریسم و چالش‌های امنیتی مربوطه و ابهامات برآمده از افغانستانی که در ماه اوت از سوی طالبان تصرف شد، خواهد بود.

پاکستان با توجه به این که این اجلاس با میزبانی هند برگزار می‌شود، از شرکت در آن خودداری کرد. چین نیز در خصوص دلیل شرکت نکردنش در این اجلاس توضیح داد که به دلیل "مسائل مربوط به زمانبندی" نمی‌تواند شرکت کند و همچنین تاکید کرد که مایل است در ارتباط با افغانستان با هند به صورت دوجانبه تعامل داشته باشد.

دولت هند از واکنش نشان دادن به خودداری این دو کشور از شرکت در این اجلاس امتناع کرده اما منابع گفتند احتمالا این پاسخ چین نیز به دلیل حساسیت‌های مربوط به پاکستان مطرح شده است.

منابع تصریح کردند: ما مشتاق به شرکت چین در این اجلاس بودیم.

قرار است این اجلاس با تمرکز بر تروریسم، اعم از داخل افغانستان و فراتر از مرزهای آن و رشد رادیکال‌سازی و افراطگری که ممکن است از افغانستان، چه از طریق طالبان و شبکه حقانی یا گروه به اصطلاح داعش خراسان و یا از طریق نمایش قدرت با هدف تاثیرگذاری بر مردم در همه کشورهای شرکت‌کننده به جاهای دیگر سرایت کند، برگزار شود.

تحرکات فرامرزی نیز یک حوزه مورد توجه دیگر است. یک چالش جدید پیش روی منطقه تهدید مربوط به تجهیزات نظامی و تسلیحات به جای مانده از سوی سربازان آمریکایی در افغانستان است. این تلقی وجود دارد که این اقلام ممکن است به جهت تحریک تروریسم یا تغذیه کردن شبکه‌های تبهکار سازمان‌یافته در منطقه مورد استفاده قرار بگیرند.

منابع گفتند که این اجلاس جدید نیست و اولین بار با شرکت پنج کشور هند،‌ روسیه، افغانستان، چین و ایران به شکل مشابه با میزبانی ایران در سال ۲۰۱۸ برگزار شد. پاکستان به آن اجلاس دعوت شد اما از پیوستن به آن امتناع کرد. این اجلاس برای دومین بار در سال ۲۰۱۹ مجددا به میزبانی ایران برگزار شد و برای آن اجلاس نیز دعوتنامه ای برای افغانستان – نه برای طالبان و نه حتی دولت قبلی افغانستان – فرستاده نشد.

منابع تصریح کردند: هیچ یک از کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس مساله دعوت از طالبان را مطرح نکردند. برنامه‌ریزهای هندی تصدیق می‌کنند که بزرگترین "دستاورد" این نشست تفاهم مشترک بر سر تهدیدات ناشی از ابهامات در افغانستان است.

منابع بیان کردند: ما معتقدیم تلقی آنها از تهدید با تلقی‌های ما تا سطح بالایی تلاقی پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha