• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400081814435
  • خبرنگار : 50455

مدیر کل انتقال خون استان قم:

کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی میزان اهدای خون در قم

کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی میزان اهدای خون در قم

ایسنا/قم مدیر کل انتقال خون استان قم پاسخگویی ذخایر خونی به مراکز درمانی استان را در حد مطلوب معرفی کرد و متذکر شد: تداوم شرایط مطلوب منوط به حضور مستمر اهدا کنندگان خون است و اگر این کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی نسبت به وضعیت مشابه سال قبل ادامه پیدا کند یقینا در آینده نه چندان دور در استان به مشکل برخواهیم خورد.

مرتضی نوریان مدیر کل انتقال خون استان قم در برنامه مردم و مسئولین با بیان اینکه شهروندان ما همیشه در بحث اهدای خون مشارکت داشتند و میانگین اهدای خون در استان قم نسبت به سطح میانگین کشور همواره بالاتر بوده است، اظهار کرد: میانگین کشور به ازای هر هزار نفر ۲۵ نفر است که این آمار در استان قم به ۲۷ نفر می‌رسد.

نوریان ادامه داد: میزان اهدای خون نسبت به وضعیت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده با توجه به اینکه عمر سلول‌های خونی محدود است بایستی اهدای خون مستمر باشد تا بتوانیم ذخایر را حد مطلوب نگه داریم.

وی ذخایر خونی را مهم ترین رکن در مراکز درمانی دانست و گفت: کاهش ذخایر خونی در مراکز درمانی انجام بسیاری از اعمال جراحی بزرگ، سزارین‌ها و بیماران تالاسمی و هموفیلی و آسیب دیدگان ناشی از حوادث را مختل می‌کند و با توجه به اینکه در تمام دنیا جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و تنها منبع تأمین آن انسان است باید زنجیره اهدای خون تداوم داشته باشد.

نوریان پاسخگویی ذخایر خونی به مراکز درمانی استان را در حد مطلوب معرفی کرد و متذکر شد: تداوم شرایط مطلوب منوط به حضور مستمر اهدا کنندگان خون است و اگر این کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی نسبت به وضعیت مشابه سال قبل ادامه پیدا کند یقینا در آینده نه چندان دور در استان به مشکل برخواهیم خورد.  

وی یادآور شد: شرایط سنی اهدا کنندگان بالاتر از ۱۸ سال تا ۶۰ سالگی است و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم است.

نوریان با اشاره به اینکه در استان قم دو مرکز انتقال خون وجود دارد، افزود: مرکز روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق در دو بخش آقایان و بانوان  همه روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ فعالیت دارد و دومین مرکز در ۱۵ خرداد جنب اصناف قرار دارد که همه روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ مختص آقایان است و روزهای یکشنبه و سه شنبه تا ۱۷ بعدازظهر پذیرش اهدای خون را داریم.

وی در خصوص اینکه هر فرد سالم چند بار در سال امکان اهدای خون دارد با تأکید بر جنسیت بیان کرد: آقایان ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

نوریان با بیان اینکه از هر واحد خون حداقل سه فرآورده گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت تولید می‌شود که هر کدام برای یک بیمار به کار می‌رود، خاطر نشان کرد: نکته‌ی مهم این است که پلاسما را در دمای منهای ۴۰ درجه می‌توانیم تا ۲ سال نگه‌داری کنیم و تنها فرآورده خونی است که طولانی مدت امکان نگه داری دارد و از آن به عنوان ماده اولیه تولید داروهای مشتق از پلاسما استفاده می‌شود لذا می‌توان گفت با یک بار اهدای خون بیش از ۳ نفر از خطر مرگ نجات پیدا می‌کنند.

وی در خصوص شرایط بهداشتی مراکز انتقال خون در شرایط کرونایی یادآور شد: مراکز انتقال خون زیر مجموعه‌ای از وزارت بهداشت و یکی از متولیان سلامت و مجری پروتکل‌های بهداشتی است و از آنجایی که مراجعه کنندگان غالبا از سلامت عمومی برخوردارند می‌توانیم این اطمینان خاطر را به اهدا کنندگان بدهیم که مشکلی وجود ندارد.

نوریان ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد مراجعین ما اهدا کنندگان مستمر هستند و به این معنا بیش از دو بار در سال برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان در خصوص اینکه چه مدت زمان بعد از واکسیناسیون امکان اهدای خون وجود دارد گفت: افرادی که واکسن آستارازنکا و اسپوتنیک تزریق کردند تا دو هفته پس از تزریق امکان مراجعه و اهدای خون دارند امّا برای واکسن‌های سینوفارم و برکت بلافاصله پس از تزریق امکان اهدای خون وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیابتی از نظر اهدای خون هیچ منعی ندارند، متذکر شد: افراد می‌توانند سوالات خود پیرامون شرایط اهدای خون را از طریق دفتر جذب اهدا کنندگان با شماره ۳۷۷۳۱۵۷۵ پیگیری کنند.

نوریان با بیان اینکه تضعیف سیستم ایمنی بدن هیچ ارتباطی با اهدای خون ندارد، تصریح کرد: در اهدای خون بدن قسمتی از خون را از دست می‌دهد که در عرض ۲۴ ساعت حجم خون به حالت طبیعی برمی‌گردد لذا توصیه می‌کنیم بعد از اهدای خون به ویژه در ۴ ساعت اول مایعات بنوشند.

وی افزود: افراد مبتلا به کرونا که قصد اهدای خون دارند ۲۸ روز پس از بهبود علائم بیماری می‌توانند مراجعه کنند.

مدیر کل انتقال خون استان در ادامه بیان کرد: ضایعات اهدای خون ما زیر ۵ درصد است که این هم امری اجتناب ناپذیر است و ۹۵ درصد از خون‌های اهدا شده به مصرف می‌رسد و در هر ده دقیقه یک واحد خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی استان توزیع می‌شود لذا امر اهدای خون بسیار مهم است.

نوریان با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی در خصوص اهدای داوطلبانه خون و الزام بسیاری از کشورها برای رسیدن به این هدف خاطر نشان کرد: کشور ما در این زمینه پیشرو است و از سال ۷۶ بحث فروش خون و یا جایگزین خون حذف شد و در مراکز درمانی فقط برای فرآورده‌های خونی به دلیل مراحل فرآوری هزینه‌ای ناچیز دریافت می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در سازمان بهداشت جهانی اجازه‌ای مبنی بر صادرات خون داده نشده و اصلا صدور خون معنایی ندارد، ابراز کرد: تمام واحدهای اهدایی خون در داخل کشور مصرف می‌شود و بیش از ۸۰ درصد واحدهای خون استان در مراکز درمانی درون استان مصرف می‌شود و ۲۰ درصد در شبکه خون رسانی کشور به مصرف می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha