• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081814444
  • خبرنگار : 71661

رؤسای جمهور بوسنی: جنگی در کار نخواهد بود

رؤسای جمهور بوسنی: جنگی در کار نخواهد بود
گابریل اسکوبار (سمت چپ، پایین) و زلیکو کومسیچ (راست، پایین)

یک نماینده ارشد آمریکا گفت، علیرغم تنش‌های عمیق ناشی از تحرکات جدایی طلبانه صرب‌های بوسنی، مقامات بوسنیایی احتمال وقوع یک جنگ قومی جدید را رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، گابریل اسکوبار، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که مذاکرات با اعضای ریاست جمهوری بوسنیایی، صرب و کروات سازنده بود.

اسکوبار گفت: مهمترین چیزی که همه ما بر سر آن توافق داریم، این است که جنگی رخ نخواهد داد و این مهمترین پیام است.

نگرانی‌ها درباره تهدیدات جدایی‌طلبانه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و یکی از سه رئیس جمهوری این کشور، افزایش یافته بود.

بیش از ۱۰۰هزار نفر در طول جنگ بوسنی در سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ کشته شده و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شدند؛ این جنگ وحشتناک‌ترین خونریزی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بود.

درگیری زمانی آغاز شد که صرب‌های بوسنی با کمک ارتش یوگسلاوی سعی در ایجاد سرزمین‌هایی با نژاد یکسان با هدف پیوستن به کشور همسایه‌شان، صربستان داشتند.

این جنگ نهایتاً با توافقنامه صلح تحت حمایت آمریکا به پایان رسید که طی آن، دو منطقه را ایجاد کرد، "جمهوری صرب بوسنی" و "فدراسیون کروات‌ها و بوسنیایی‌ها".

این دو منطقه به طور گسترده‌ای از خودمختاری برخوردار شدند، اما برخی نهادهای مشترک از جمله ارتش ملی، قوه قضاییه عالی و اداره مالیات، حفظ شدند. (کشور "بوسنی و هرزگوین" سه رئیس جمهوری دارد که به صورت دوره‌ای، یک نفر از این سه تن در راس امور قرار می‌گیرد.)

کریستین اشمیت، دیپلمات آلمانی و نماینده ارشد بین‌المللی در بوسنی، هفته گذشته هشدار داده بود که توافق صلح ۱۹۹۵ ممکن است از بین برود. اشمیت همچنین گفت که اگر جامعه بین‌المللی تهدیدات جدایی طلبانه دودیک را مهار نکند، ممکن است بوسنی تجزیه شود.

دودیک متعهد شده بود که پارلمان صرب‌های بوسنی، قوانینی را برای ایجاد ارتش، اداره مالیات و قوه قضاییه خود تا پایان نوامبر آماده خواهد کرد.

اما پس از گفتگوهای جداگانه با دودیک و دو عضو دیگر ریاست جمهوری - زلیکو کومسیچ کروات و صفیک دزافروویچ بوسنیایی - اسکوبار گفت که تضمین هایی داده شده است.

سفیر آمریکا روز دوشنبه گفت: چیزی که ما می‌خواستیم از آن مطمئن شویم، این است که بوسنی دارای حاکمیت مستقل بوده و تمامیت ارضی‌اش حفظ شود.

با این حال، دودیک گفت که پارلمان صرب‌های بوسنی به تهیه پیش‌نویس قوانین برای لغو حمایت از نهادهای مرکزی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha