• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۰۳:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400081914512
  • خبرنگار : 71296

یک استاد دانشگاه:

قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است

قیمت‌گذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شده است

به اعتقاد یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.

جواد مرزبان راد در گفت وگو با ایسنا، قیمت‌گذاری دستوری را صرفا به عنوان یک مسکن موقت در متعادل‌سازی شرایط اجتماعی، کنترل مستقیم بازار به دلیل بروز حباب قیمتی و جلوگیری از التهابات منشاء اثر دانست و  اظهار کرد: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلاتی را برای تولیدکننده و در مباحث کیفی و رقابت‌پذیری ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند برنامه‌ای مدون و همه جانبه‌نگر است، افزود: تبدیل بازار خودرو به یک بازار رقابتی در صورتی میسر خواهد بود که دولت از عرصه مدیریت خودروسازی‌ها به تدریج کنار برود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به نتایجی که اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت می‌تواند برای ذی نفعان صنعت خودرو دربرداشته باشد، گفت: اصلاحات می‌بایست شامل مجموعه‌ای از اقدامات به موازات یکدیگر و در یک بازه زمانی مشخص باشد که صادرات یکی از این اقدامات است.
مرزبان راد تصریح کرد: در زمینه صادرات وزرای خارجه و سفرا به موازات برنامه‌های سیاسی خود می‌بایست در فعالیت‌های اقتصادی نیز ورود کنند تا بتوانند سهمی از بازار خودروی جهان را در اختیار گیرند و تبعا به موازات صادرات، اجرای استانداردهای جهانی نیز ضرورت دارد. ضمن اینکه به تبع ورود به بازارهای صادراتی، واردات با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات میسر خواهد شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که خودروسازان داخلی در حال حاضر قادر به عرضه تولیدات خود در یک بازار رقابتی مناسب نیستند، همین امر موجب افت کیفیت شده است؛ در حالی که سودآوری تولیدات این شرکت‌ها موجب می‌شود که آنها بتوانند بخشی از سود حاصله را در صنایع های تک و پیشرفته و همچنین بخش تحقیق و توسعه وارد کنند تا بتوانند به ارتقای کیفی محصولات دست یابند.
این کارشناس صنعت خودرو بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان اگر در مسیر توسعه حرکت کنند، امکان پیشرفت برای آنها فراهم خواهد شد و توسعه نیز منوط به درآمدزایی است و درآمدزایی هم زمانی حاصل می‌شود که خودروی تولیدی باکیفیت بوده و سهم موثری از بازار در اختیار خودروسازان باشد. قدرت نمایی در بازار نیز منوط به فروش مناسب است و فروش مناسب نیز در گرو تیراژ بالا و در ادامه توانایی عرضه محصول در بازارهای مختلف و صادرات است. بدین ترتیب می‌بینیم که مسیر توسعه در صنعت خودروسازی از زنجیره‌ای از عوامل عبور می‌کند.
مرزبان راد اذعان کرد: اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی به واسطه تبعیت از قانون ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی و بازار آشفته ارزی نیز خودروسازان را در ورود به تحقیق و توسعه، به روزآوری قطعات و تکنولوژی دچار تردید می‌کند؛ بنابراین می‌بایست قوانین خارج از صنعت نیز دیده شوند و شاهد اصلاح قوانین، نحوه ارتباط میان کارفرما و نیروی کار و افزایش ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۰۴:۵۸

اصلا و ابدا. متاسفانه تولید هر کالایی در ایران نتنها کیفیت ندارد بلکه گران هم هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۰۸:۰۶

خواستم از همین جا تشکر کنم از سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و شورای رقابت به خاطر لطف بی کرانی که در حق حواله دارای خودروي شاهین کردن. خودرو بدون قیمت رو پیش فروش کردن، قیمت خودرو رو طی یکسال دو برابر کردن، ثبت نام کنندگان شهریور ۹۹ که از ثبت نام کنندگان پاییز ۹۹ دیرتر و گرانتر خودرو به دستشون میرسه (اسمش هم بوده مشارکت در تولید، حالا برین تو تولید مشارکت کنین، نتیجش اینه) . و اعلام قیمت های جدید بی حساب و کتاب و چند روز قبل از صدور دعوت نامه, که حتی انسان های نخستین هم بخوان همچین کاری بکنن قطعا چند ماه قبل قیمت رو تعیین میکنن و برای ماه های آینده مشتریانشون رو مطلع میکنن. خيلي سيستماتيك و برنامه ريزي شده ما رو به خاك سياه نشوندين. دست همتون درد نکنه خدا قوت

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۱۴:۲۰

الان مثلا اگه دستوری نباشه همه چی حله؟ خودروسازها هیچوقت به فکر کیفیت نبودند وبا اینکه مرتب قیمتها افزایش پیدا میکنه کیفیت کاهش پیدا میکنه، چون فقط به فکر غارت جیب مردم هستند، اخه بااین نیروهای مازاد وبریز وبپاش هاشون کی وقت میکنن به کیفیت فکر کنن