• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081914911
  • خبرنگار : 71660

پنتاگون بحران در مرز بلاروس را عامل "بی‌ثباتی" دانست/ روسیه از غرب گله کرد

پنتاگون بحران در مرز بلاروس را عامل "بی‌ثباتی" دانست/ روسیه از غرب گله کرد

سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت که وزارت دفاع آمریکا معتقد است که بحران کنونی در مرز بلاروس و لهستان ممکن است وضعیت منطقه را "بی‌ثبات" کند. روسیه هم انگشت‌اتهام را به سوی غرب نشانه گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اظهار کرد: ما در کل نگران این اقدامات هستیم و به اثرات بی‌ثبات‌کننده احتمالی این اقدامات مهاجرتی در منطقه توجه داریم. ما بایستی بر مسئله تعهد متحدان و شرکایمان متمرکز شویم. همچنین ما هرگز نمی‌خواهیم شاهد این وضعیت یا هر وضعیت مشابه دیگری در قاره اروپا که منجر به کشمکش و درگیری شود، باشیم.

به گفته کربی، ارتش آمریکا تاکنون هیچ درخواستی از لهستان مبنی بر کمک به بحران مهاجران دریافت نکرده است.

بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان در ۸ نوامبر به شدت بدتر شده است. چندین هزار تن از سمت بلاروس به مرز لهستان نزدیک شدند و از ترک منطقه مرزی خودداری کردند. برخی از آن‌ها سعی کرده‌اند با بریدن سیم‌ خاردارهای مرز خود را به لهستان برسانند. اتحادیه اروپا، مینسک را به تشدید عمدی بحران متهم کرده و خواستار اعمال تحریم‌هایی شده است. از طرفی، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، کشورهای غربی را مقصر دانست.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان که مدعی شده بود روسیه از وضعیت بحران مرزی لهستان-بلاروس سوءاستفاده می‌کند و موجب افزایش تنش‌ها در اروپا می‌شود، گفت: تنش‌ها در اروپا سال‌هاست که در حال افزایش است و وضعیت مهاجران در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا تنها بخشی از تصویر بزرگی است که ما مشاهده می‌کنیم.

زاخارووا افزود: بیاید وانمود نکنیم که این تنش‌ها انگار همین دیروز شروع شده است. وضعیت در مرز شرقی اتحادیه اروپا تنها بخشی از یک تصویر بزرگ است. ناتوانی در دیدن این تصویر، درک نکردن و نپذیرفتن آن درست همان چیزی است که منجر به تحریف حقایق و دروغگویی می‌شود. دروغگویی به خود، از بدترین انواع دروغگویی‌هاست.

زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار کرد که تنش‌ها در اروپا سال‌هاست که در حال افزایش بوده است و دلیل آن اول از همه به از دست دادن استقلال توسط برخی از کشورها مربوط می‌شود.

وی افزود: مثال‌های زیادی وجود دارد. تخریب کشور عراق که به دلیل اقدامات دولت آمریکا و کشورهای متحد آن اتفاق افتاد باعث تغییرات تکتونیکی در منطقه شد. "بهار عربی" تحت حمایت غرب، کمپین ناتو علیه لیبی، مداخله غرب در امور سوریه، حمایت از تروریسم بین‌المللی و مهم‌تر از همه‌ پیدایش گروه تروریستی داعش منجر به مهاجرت مردم و هجوم پناهجویان به اروپا شده است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: من آنچه را که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است، تکرار می‌کنم. مسئولیت حل بحران مهاجران در مرز لهستان و بلاروس بر عهده غرب است که با اقدامات خود در خاورمیانه آن‌ها را تحریک کرده است و این بحران باید براساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی حل و فصل شود.

همچنین زاخارووا از جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان خواست تا به جای سخنرانی درخصوص تنش‌ها در قاره اروپا، از حقوق خبرنگارانی که توسط نیروهای لهستانی سرکوب و سانسور می‌شوند، حمایت کند.

از سوی دیگر لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است تا از استانداردهای دوگانه در رسیدگی به بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی اجتناب کنند. وی همچنین یادآور شد که زمانی که پناهجویان از ترکیه به اروپا می‌رسیدند، اتحادیه اروپا بودجه‌ای را برای نگهداری آن‌ها در ترکیه اختصاص داد.

لاوروف خاطرنشان کرد: چرا آن‌ها نمی‌توانند اینگونه به بلاروس کمک کنند؟ بلاروس همچنین به پول نیاز دارد تا شرایط عادی را برای پناهجویان تضمین کند. این مهاجران نمی‌خواهند در بلاروس یا ترکیه بمانند، آن‌ها می‌خواهند به اروپا جایی که سال‌هاست تبلیغ سبک زندگی خود را کرده‌اند، بروند. این بحران ناشی از سیاستی است که کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا سال‌ها در خاورمیانه و آفریقای شمالی دنبال می‌کنند و تلاش می‌کنند زندگی بهتر و دیدگاه غربی دموکراسی را به آن‌ها تحمیل کنند و در نتیجه عراق، لیبی و سوریه قربانی این سیاست‌ها شدند. مسئولیت حل این بحران بر عهده کسانی است که شرایط وقوع چنین بحرانی را ایجاد کرده‌اند. فکر می‌کنم هر راهکاری برای حل و فصل این بحران باید براساس احترام به قوانین و اصول بین‌الملل باشد.

بیش از ۳۰ هزار مهاجر از ابتدای سال ۲۰۲۱ تلاش کرده‌اند تا از مرز لهستان-بلاروس عبور کنند. ورشو در مناطق هم مرز بلاروس، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و بیش از ۱۰ هزار سرباز را به نزدیکی مرز اعزام کرده است. همچنین طرف لهستانی یک حصار سیم خاردار بنا کرده است. در روزهای اخیر، چندین هزار مهاجر به مرز لهستان نزدیک شدند و برخی از آن‌ها سعی کردند تا حصار را از سر راه برداشته و وارد لهستان شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha