• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400081914976
  • خبرنگار : 71021

چگونه مسافران را مدیریت هوشمند می‌کنید؟

چگونه مسافران را مدیریت هوشمند می‌کنید؟

کمتر از دو هفته تا اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا و ممنوعیت سفر افراد واکسن‌نزده یا تست‌نداده باقی مانده است، ‌ اما به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، هنوز تکلیف تورها مشخص نشده و دستورالعملی در این‌باره به‌دست آژانس‌های مسافرتی نرسیده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا از اول آذرماه، افرادی که واکسن نزده باشند یا تست PCR منفی نداشته باشند نمی‌توانند با وسایل نقلیه عمومی به مسافرت بروند و یا از مراکز اقامتی استفاده کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد پروتکل مدیریت هوشمند سفر در دوران کرونا ناقص است و جمعی از گردشگران و مسافران از قلم افتاده‌اند، همان‌طور که در ۲۰ ماه گذشته فقط برای «سفر با وسایل نقلیه عمومی» پروتکل تعیین شد و هر بار در پایان تعطیلات، وزارت بهداشت، «سفر» و «مسافران» را با وجود محدودیت‌ها، عامل پراکندگی ویروس کرونا در کشور دانست، این‌بار نیز در طرح مدیریت هوشمند، چنین شده است و ساز و کار مشخص و کارشناسی‌شده‌ای برای انواع سفر، ‌ مخصوصا سفر  گروهی با آژانس‌های مسافرتی تعیین نشده است، به‌ویژه آن‌که در دوران کرونا سفرهای خانوادگی و جاده‌ای، یک‌روزه و طبیعت‌گردی رواج بیشتری پیدا کرده است، درحالی‌که شرایط این سفرها، کنترل و نظارت بر آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

از سوی دیگر، به گفته آژانس‌داران، در دوران کرونا با تعطیلی بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی به دنبال اجرای محدودیت‌های کرونا، فضا برای فعالیت گروه‌های غیررسمی و بدون مجوز، بازتر شده و تعداد آن‌ها نیز افزایش یافته که چگونگی نظارت بر این گروه‌ها، حتی با وجود اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا که محدود به تعیین مقرراتی برای فضاهای عمومی‌تر شده، زیر سوال است.

تست PCR هزینه سربار سفر نشود

امیرپویان رفیعی‌شاد ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران ـ درباره این‌که با توجه به محدودیت‌ سفر و تردد برای افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند و یا تست PCR منفی ندارند، آیا دستورالعمل و مقرراتی برای تورهای گردشگری و سفر با آژانس مسافرتی تدوین و ابلاغ شده است به ایسنا گفت: تا الان هیچ دستورالعملی در این‌باره به تشکل‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی ابلاغ نشده است. هرچند این موضوع با توجه به قیمت تست PCR که هزینه‌ای را سر بار سفرهای داخلی خواهد کرد، موضوع حساسیت‌برانگیزی است و باید درباره آن با مطالعه و کارشناسی برخورد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پروتکل بهداشتی برای واکسیناسیون راننده اتوبوس یا راهنمای تور و یا سایر عوامل خدماتی سفر و چگونگی سفر گروهی در شرایط حاضر تعیین شده است، اظهار کرد: از آن‌جا که شرکت‌های هواپیمایی و ناوگان حمل و نقل عمومی به سامانه وزارت بهداشت متصل هستند و پیش از صدور بلیت، ‌ مسافر را استعلام کرونا و واکسن می‌کنند، از این نظر پروتکل خود به خود در آژانس مسافرتی و گردشگری رعایت می‌شود. به تازگی پروتکلی هم برای مراکز اقامتی ابلاغ شده است که امیدواریم اجرا شود، اما درباره سایر بخش‌های خدمات سفر و تورهای گردشگری هنوز پروتکلی به دست ما نرسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۱۹:۱۵

تا وقتی که وزارت بهداشت به سؤالات مردم در مورد کرونا و واکسن بی توجه هست و جناب وزیر فقط در اتاق دربسته نشسته و دستور صادر میکنه، هر کاری بی فایده اس چون مردم رو همراه خودشون ندارن.

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۱۹:۴۰

سلام تکلیف افرادی که تمایل به واکسن ندارند چیست؟ بلخره طب سنتی رو بپذیریم یا نه؟؟؟ این اجبار جدا منصفانه نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۲۱:۰۸

سلام این که به اجبار بخواهند مردم واکسن بزنن هیچ کار منطقی نیست کشور المان همه نمونه واکسن گذاشته هر کس. دوست داشت میزنه هر نمونه هم خودش بخواهد هما جا هم مجانی هست به گفته خودشون هشتاد تا هشتاد و پنج درصد واکسن بزنن کافیه خوب دیگه اجبار برای چیه تا حالا نتونستن جواب درستی به مردم بدهند چه عوارصی داره چطور می خواهند اجبار کنن دولت وطیفه داره بهداشت و سلامت مردم فراهم کنن حالا هر کس خواست استفاده می کنهمن خیلی می شناسم زدن بیشتر مریص شدن وقتی دوباره کرونا بگیری باید ماسک بزنی خوب چه فایده داره

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۲۱:۱۵

سلام مثلا چطور تو اتوبوس می خواهند کنترل کند اینها که همه رابیکار کردند انموقع اتوبوسها شاگرد داشت بلیط می گرفت همه را برداشتن مدتی گفتن پلیس ماشینهای که تو کوچه هست جریمه باید بشن خونه ها به اندازه پارکینگ خونشون ماشین باید داشته باشن ولی خوشبختانه اینطرح جواب نداد چرا که میمهان میاد مسافر میاد باید چکارکنه شاید سه ماشین فامیل بیاد مگه هر خونه چند تا ماشین جا داره اینهمه اجبار دیگه کافیه اینقدر کارهای واجب این مملکت هست که انجام بدهید وفقط حرف میزنید هر دقیقه مردم سرگرم یک چیز می کنید قیمتهابره بالا فعلا جلو انها بگیرید هرکس خودش بهتر می دونه چی براش خوبه یا بده

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۲۱:۲۲

سلام میگن ما مجانی واکسن میزنیم پشنهاد دادن پول بگیریم اول که اگر به قول خودتان هشتاد درصد واکسن زدن مجانی بوده برای بقیه هم باید باشه حالاهر موقع دوست داشتن بزنن یا نمونه بهتر خواستن بیاید دوم المان هم ما اشنا داریم مجانی بوذه همه جا بوده منت می گذارن بعد اصلا اجبار نیست هرکس هر نمونه خواست باید بزنن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۱۹ ۲۳:۱۳

این محدودیت ها و جریمه افراد واکسن نزده چقدر شبیه دوران محدودیت و جرایم در طرح کنترل جمعیت دهه هفتاد است.... طرحی که بلایی بر سر جمعیت ایران آورده که حالا حالا ها درست نخواهد شد...... واقعا بعد از چند سال اثرات مخرب واکسیناسیون اجباری آشکار خواهد شد

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۱۵:۰۱

هیچ کاری نمیتونید بکنید نه تست میدیم نه واکسن میزنم نه اعتمادی به واکسن و کیفیت واکسن دارم.