• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1400081915131
  • خبرنگار : 50448

هورمون‌، ژنتیک و چاقی زمینه‌ساز دیابت بارداری

هورمون‌، ژنتیک و چاقی زمینه‌ساز دیابت بارداری

ایسنا/بوشهر کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: علت دقیق بروز دیابت بارداری همچون انواع دیگر دیابت ناشناخته است، اما دانشمندان عقیده دارند هورمون‌ها، زمینه ژنتیکی و چاقی نقش ویژه‌ای در ایجاد این بیماری ایفا می‌کنند.

هاجر عوض‌پور اظهار  کرد: دیابت بارداری به افزایش قند خون در دوره بارداری اطلاق می‌شود که به‌طور معمول چهار تا ۱۲ هفته پس از ختم بارداری بهبود می‌یابد.

وی بیان  کرد: برخی خانم‌های باردار ممکن است مبتلا به‌نوعی دیابت شوند که با انواع دیابت یک و دو متفاوت است، این نوع دیابت، دیابت بارداری (GDM) نامیده می‌شود و اغلب پس از زایمان از بین می‌رود، اما کنترل آن طی دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت عدم کنترل قند خون، عوارض متعددی مادر و جنین را تهدید می‌کند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه افزوذ: طی دوران بارداری، جفت که وظیفه تغذیه جنین را به عهده دارد، مقادیر زیادی از انواع هورمون‌ها تولید می‌کند. اگرچه وجود این هورمون‌ها برای رشد جنین ضروری است، اما موجب اختلال در عملکرد انسولین و مقاومت به آن در بدن مادر می‌شوند.

عوض‌پور تاکید کرد: تمام خانم‌های باردار دچار درجه‌هایی از مقاومت به انسولین می‌شوند، ولی تعداد کمی از آن‌ها به دیابت بارداری مبتلا خواهند شد.

وی تصریح کرد: دیابت بارداری به‌طور معمول در هفته‌های ۲۴ الی ۲۸ حاملگی ظاهر می‌شود و به همین دلیل خانم‌های باردار در این هفته‌ها با آزمایش GCT غربالگری می‌شوند تا در صورت ابتلا به دیابت بارداری به سرعت شناسایی و درمان شوند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: کنترل دیابت بارداری با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی بالاتنه انجام می‌شود، در مواردی هم تزریق انسولین نیاز است، مصرف قرص‌های کاهنده قند خون طی دوران بارداری ممنوع است.

عوض‌پور تاکید کرد: به علت وجود مقاومت به انسولین، دیابت بارداری بیش‌تر شبیه دیابت نوع ۲ است؛ اما همان گونه که قبل‌تر اشاره شد، کنترل این بیماری همانند درمان دیابت نوع یک با رژیم غذایی، فعالیت بدنی مناسب و تزریق انسولین است.

وی اشاره کرد: دیابت بارداری در خانم‌هایی که قبل از حاملگی چاق هستند بیشتر دیده می‌شود و بنابراین کم کردن وزن قبل از بارداری به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر تصریح کرد: در مرحله اول باید به خانم مبتلا به دیابت بارداری رژیم غذایی مناسب داده شود و در ارتباط با رعایت آن تاکید شود.

عوض‌پور افزود: فعالیت بدنی مناسب یکی دیگر از اصول درمانی است و با توجه به شرایط خانم باردار طراحی می‌شود، بهترین فعالیت بدنی برای خانم باردار پیاده‌روی است که باید حدود ۳۰ دقیقه در روز با شد، شنا کردن و انجام نرمش‌های سبک هم مناسب هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه، وی اظهار کرد: در صورتی که به هر علتی خانم باردار نباید راه برود و یا قادر به راه رفتن نبود، می‌تواند از ورزش بالاتنه (تکان دادن ریتمیک دست‌ها)، حداقل ۵۰۰ بار در روز، سود ببرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوهیادآور شد: خانم‌های با سابقه ابتلا به دیابت بارداری شانس بالایی برای ابتلا به دیابت آشکار در سالهای بعد از زایمان دارند، برای پیشگیری از بروز دیابت در سال‌های بعد، خانم‌های با سابقه دیابت بارداری، باید رژیم غذایی سالم را رعایت کنند، وزن ایده آل داشته باشند و فعالیت بدنی کافی و مستمر انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha