• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400081915291
  • خبرنگار : 30057

رویکرد معاون وزیر علوم درباره حمایت دولتی از انجمن‌های علمی

رویکرد معاون وزیر علوم درباره حمایت دولتی از انجمن‌های علمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه انجمن‌های علمی اگر با اعتبارات دولتی حمایت شوند، مدیریت آنها تبدیل به مدیریت دولتی خواهد شد.

به گزارش ایسنا غلامحسین رحیمی امروز در مراسم روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به مفاخر علمی کشور از دوران باستان تا دوره اسلامی، افزود: طی ۳ سال قبل با اهتمامی که داشتیم با همکاری یونسکو، دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان ثبت شد. به این معنا که ایرانیان اولین دانشگاه جهان را بنیان گذاشتند.

رحیمی، نمونه دیگر مفاخر تمدن ایران را کتاب خلاصةالحساب شیخ بهایی نام برد که طی دو قرن کتاب درسی در ایران و هند و امپراطوری عثمانی بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ایران را کشوری با پیشینه طولانی توصیف کرد و افزود: باید از این پیشینه استفاده کنیم و انجمن‌های علمی در این زمینه نقش مؤثری دارند.

رحیمی، ترویج علم و ترویج تفکر علمی را دو مورد از ماموریت‌های انجمن ترویج علم نام برد و یادآور شد: ولی امروز در گزارش ارائه شده در این مراسم عملکردی از انجمن در این حوزه ندیدم.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در کشور در زمینه توسعه علم صورت گرفته، با تاکید بر اینکه امروزه در آموزش عالی جا برای علاقه مندان به تحصیل هست، گفت: تنوع آموزش عالی از جمله این اقدامات است، ولی در برخی موارد توسعه بی‌رویه داشتیم، به گونه‌ای که ۵۰ درصد ظرفیت دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای خالی مانده است.

معاون وزیر علوم انتشار ۷۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی در سال ۲۰۲۰ را از دیگر موفقیت‌های محققان کشور در حوزه توسعه علم عنوان و خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر نهادهایی چون مراکز علمی در کشور راه‌اندازی شدند و درصدد هستیم که در هر شهر و روستایی یک مرکز رشد و نوآوری ایجاد شود.

وی با انتقاد از حمایت دولتی از انجمن‌های علمی، تاکید کرد: انجمن‌های علمی نیازمند خانه تکانی هستند و اگر قرار باشد انجمن‌های علمی از اعتبارات دولتی برخوردار شوند، نیازمند مدیریت دولتی نیز هستند.

رحیمی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۶۰ انجمن علمی در کشور ایجاد شده است که اگر ما ۶۰ انجمن علمی بر اساس استانداردهای بین المللی داشته باشیم، کارایی بهتری از این نهادها خواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha