• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400082015671
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

غلبه فضای مجازی وگسست میان جامعه دانش‌آموزی با کتاب نگرانی‌ انسان را مضاعف می‌سازد

غلبه فضای مجازی وگسست میان جامعه دانش‌آموزی با کتاب نگرانی‌ انسان را مضاعف می‌سازد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ناتوانی آموزش و پرورش در نوسازی و بازسازی کتابخانه‌های مدارس، تأمین نشدن نیازهای اولیه این کتابخانه‌ها و به‌روزآوری آن‌ها و گسست و شکافی که امروزه به دلیل غلبه فضای مجازی میان جامعه دانش‌آموزی و مردم با کتاب و کتابخوانی ایجاد شده ، نگرانی‌های انسان را مضاعف می‌سازد.

علیرضا کاظمی امروز ۲۰ آبان ماه، به منظور افتتاح چند پروژه از جمله افتتاح بزرگترین کتابخانه دانش آموزی خیر زنده یاد فرزانه گواهی، نشست اجلاس هم اندیشی با رؤسای ادارات آموزش و پرورش استان، شرکت در مراسم یادبود معلمانی که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشتند، به مشهد سفر کرد.

وی در آئین افتتاح کتابخانه دانش‌آموزی خیر زنده یاد «فرزانه گواهی» در مشهد گفت: امروز شاهد افتتاح مراکز تربیتی متمایز و متفاوت در سطح کشور هستیم که افتتاح این کتابخانه به عنوان یکی از این مراکز اتفاق بسیار خوبی در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی رقم زده است.

 کاظمی در خصوص فعالیت و جایگاه آموزش و پرورش خراسان رضوی، اظهار کرد: چشمه جوشان پرخیر و برکت از جوار مضجع امام رضا(ع) جوشیده و امروزه به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شده است. آموزش‌وپرورش خراسان رضوی همواره در عرصه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و عمرانی در سطح کشور پرافتخار بوده است و با توجه به وسعت خراسان رضوی به تبع انسان‌های بزرگی در این منطقه حضور دارند تا بتوانند استان را به خوبی مدیریت کنند. 

وی افزود:  امروز نیز شاهد افتتاح مراکز تربیتی متمایز و متفاوت در سطح کشور هستیم که افتتاح این کتابخانه به عنوان یکی از این مراکز اتفاق بسیار خوبی در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی رقم زده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز دور شدن از فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به مراکز مرتبط با این حوزه، یکی از آسیب‌های نظام تعلیم‌وتربیت به شمار می‌رود و این حوزه کمتر مورد توجه قرارگرفته است. تشخیص درست نیکوکار محترم در ساخت این کتابخانه دانش‌آموزی به بهترین نحو ممکن قابل قدردانی است.

کاظمی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری و اثربخشی این مرکز، نکته‌ای است که پس از افتتاح این فضای ارزشمند، اهمیت دارد؛ چراکه متأسفانه آموزش و پرورش تجربه‌های تلخی در این زمینه داشته است. ریشه و کانون بخش کتاب و کتابخوانی باید در مدرسه قرار داشته باشد، اما این امر در نظام تعلیم و تربیت، اندکی مورد غفلت قرار گرفته است. از این رو با توجه به کتابخانه‌های مدارس و شرایط‌ ایجاد شده در این کتابخانه‌ها، غم و اندوه سراسر وجود انسان را فرا می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ناتوانی آموزش و پرورش در نوسازی و بازسازی کتابخانه‌های مدارس، تأمین نشدن  نیازهای اولیه این کتابخانه‌ها و به‌روزآوری آن‌ها، عدم ایجاد پیوند عمیق میان دانش‌آموزان و کتابخانه‌ها و گسست و شکافی که امروزه به دلیل غلبه فضای مجازی میان جامعه دانش‌آموزی و مردم با کتاب و کتابخوانی ایجاد شده ، نگرانی‌های انسان را مضاعف می‌سازد. بر این اساس باید به کمک افراد فعال در بخش نوسازی، مشکل تجهیزات این کتابخانه برطرف شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه  این مرکز با مدرسه تفاوت دارد، عنوان کرد: در حالی که مدارس حدود ۳۰۰ دانش‌آموز دارد، این مرکز باید حداقل به ۱۰۰ هزار دانش‌آموز نواحی دیگر خدمات ارائه کند.

کاظمی بیان کرد: علاوه بر این، کتاب‌های این کتابخانه نیازمند طراحی است و صرفا نمی‌توان با اتکا به منابع دولتی این مرکز را تجهیز کرد. به طوری که باید از تمام دانش‌آموزان و دستگاه‌های مختلف استان کمک بگیریم تا کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه فراهم شود. همچنین لازم است فراخوانی منتشر شود تا کتاب‌های از رده خارج شده و  نامناسب با سن دانش‌آموزان و معلمان در کتابخانه قرار نگیرند.

وی با اشاره به کمک۲۰۰ میلیون تومانی  وزارت آموزش‌و پرورش بابت تهیه کتاب این کتابخانه، خاطرنشان کرد: در صورتی که نامه درخواست این مسئله امروز ارسال شود، شنبه دستور داده خواهد شد تا از روش‌های مختلف اعتبار تأمین شود. تمام این موارد در راستای کارکردهای کتابخانه است و در صورتی که کارکردهای آن محقق نشود، سرمایه‌گذاری و کارهای انجام‌شده در این زمینه نتیجه نخواهد داشت.

کاظمی گفت: رفت‌وآمد شبانه‌روزی و متراکم دانش‌آموزان به عنوان چشم‌انداز این مرکز در نظر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌های فناورانه‌ای برای این مرکز در اولویت قرار گیرد. زیرا نیازمندی‌های کتابخانه‌های امروزی متفاوت از کتابخانه‌های سنتی است. بنابراین توسعه و تجهیز این کتابخانه باید با رویکرد هوشمند و فناورانه ایجاد شود که این مورد نیازمند کارگروهی ویژه‌ است. مدیریت کتابخانه نیز نکته‌ای است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گونه‌ای که نیازمند چهارچوب و ساختاری است که این چهارچوب باید توسط هیأت امنا این مرکز طراحی شود.

گفتنی است؛ در این مراسم بزرگترین کتابخانه دانش‌آموزی کشور در ناحیه ۶ آموزش و پرورش مشهد افتتاح شد. این بنا در زمینی به مساحت ۵۵۰ مترمربع و ۹۸۰ مترمربع در چهار طبقه و با هزینه بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیر بنا به بهره‌برداری رسیده است. این کتابخانه شامل پنج سالن مطالعه و دو سالن مخزن کتاب است که به نام خیر نیک‌اندیش زنده‌یاد فرزانه گواهی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha