• پنجشنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400082015697
  • خبرنگار : 90057

نشست تروئیکای توسعه‌یافته در اسلام‌آباد

نشست تروئیکای توسعه‌یافته در اسلام‌آباد

نشست تروئیکای توسعه‌یافته با حضور نمایندگان ویژه پاکستان، چین، روسیه و آمریکا در اسلام‌آباد آغاز شد. این نخستین نشست تروئیکای توسعه‌یافته پس از تسلط طالبان بر افغانستان است.

به گزارش ایسنا به نقل از افق نیوز،  مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان چهارشنبه برای انجام یک سفر سه‌ روزه راهی پاکستان شد. گفته شده وی نیز به این نشست دعوت شده‌، اما تصاویر منتشرشده از این نشست حضور وی را نشان نمی‌دهد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که دیپلمات‌های ارشد پاکستان، چین، روسیه و آمریکا به عنوان اعضای تروئیکای توسعه‌یافته در صدد فشار بر دولت موقت طالبان هستند تا این گروه به تعهدات خود شامل تشکیل دولت فراگیر، حمایت از زنان و پاسداری از حقوق بشر و عدم استفاده مجدد از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی علیه سایر کشورها عمل کند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی نوشته‌است که دولت موقت طالبان تاکنون نتوانسته شرایط را برآورده کند.

این دیپلمات امکان به رسمیت‌شناختن فوری دولت طالبان را رد کرده و گفته‌است: «ما می‌خواهیم صرفا به جای سخنان، شاهد گام عملی طالبان باشیم.»

این دیپلمات غربی اضافه کرده که جامعه جهانی مشتاق تعامل با طالبان به هدف جلوگیری از تشدید اوضاع وخیم در افغانستان و یا بحران انسانی در این کشور است.

اکسپرس تریبیون همچنین به نقل از یک مقام پاکستانی تأیید کرد که مسأله به رسمیت‌شناختن دولت موقت طالبان در مراحل بعدی مطرح خواهد شد؛ زیرا در مرحله کنونی، مسأله کلیدی ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی است.

این مقام آگاه گفته که پاکستان همگام با جامعه بین‌المللی عمل خواهد کرد و دیدگاه خود را مبنی بر این‌که دولت طالبان نیاز به انجام کارهای بیش‌تر دارد، به اشتراک خواهد گذاشت.

تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان، دیروز در نشست خبری‌اش گفت که مساله به رسمیت‌شناختن حکومت افغانستان از سوی کشورها در آستانه حل‌شدن قرار دارد.

او با اشاره به آغاز کار نماینده ویژه تازه امریکا برای افغانستان گفت که وی روابط خوبی با «امارت اسلامی» دارد و انتظار می‌رود که روابط آمریکا و طالبان بهتر شود.

قرار است توماس وست؛ نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان هم با متقی در پاکستان دیدار کند.

شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان در آغاز نشست تروئیکای توسعه‌یافته گفت که پاکستان و همه کشورهای منطقه و جهان خواستار مبارزه با عناصر فعال تروریستی در افغانستان اند.

او افزود که هیچ‌کسی خواهان بازگشت افغانستان به جنگ داخلی نیست.

وی گفت: «هیچ‌کس خواهان فروپاشی اقتصادی نیست که موجب بی‌ثباتی شود. همه مایلند با عناصر تروریستی فعال در داخل افغانستان به طور مؤثر مبارزه شود.»

او تاکید کرد که «همه ما می‌خواهیم» از یک بحران جدید پناهندگان جلوگیری شود.

شاه‌محمود قریشی همچنین ابراز اطمینان کرد که تعامل تروئیکا با دولت جدید افغانستان به تحکیم صلح و ثبات، ارتقای توسعه اقتصادی پایدار و محدود کردن فضا برای گروه‌های تروریستی که از داخل افغانستان فعالیت می‌کنند، کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha