• جمعه / ۲۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082116093
  • خبرنگار : 71661

محکومیت روزنامه نگار آمریکایی در میانمار به ۱۱ سال حبس

محکومیت روزنامه نگار آمریکایی در میانمار به ۱۱ سال حبس

وکیل و کارفرمای دنی فنستر، روزنامه نگار محبوس در میانمار، گفتند که دادگاهی در میانمار که تحت حاکمیت نظامی است، امروز (جمعه) این روزنامه نگار آمریکایی را، علیرغم تلاش‌های آمریکا برای آزادی او، به ۱۱ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجله‌ی اینترنتی "فرانتیر مینمار" که فنستر سردبیر آن بود، گفت که فنستر ۳۷ ساله، به دلیل تحریک و نقض قوانین مهاجرت و انجمن‌های غیرقانونی، مجرم شناخته شد. این مجله احکام صادر شده را به عنوان "سخت ترین مجازات ممکن بر اساس قانون" توصیف کرد.

او اولین روزنامه‌نگار غربی است که در سال‌های اخیر در میانمار زندانی شده است، جایی که کودتای ۱ فوریه توسط ارتش علیه دولت منتخب "آنگ سان سوچی"، به یک دهه دموکراسی متزلزل پایان داد و واکنش‌های شدید سراسری را برانگیخت.

توماس کین، سردبیر فرانتیر میانمار، یکی از برترین رسانه‌های خبری مستقل این کشور، گفت: مطمئناً هیچ مبنایی برای محکوم کردن دنی به این اتهامات وجود ندارد... همه در "فرانتیر" از این تصمیم ناامید و مستأصل شده‌اند. ما فقط می‌خواهیم دنی هر چه زودتر آزاد شود تا بتواند به خانه نزد خانواده‌اش برود.

فنستر در ماه مه هنگام تلاش برای ترک میانمار و بازگشت به آمریکا، دستگیر شد و از آن زمان در زندان بدنام "اینسین" در "یانگون"، بزرگترین شهر میانمار نگهداری می‌شود. خانواده وی نیز مکررا خواستار آزادی وی شده است.

او در اوایل این هفته بدون توضیح از سوی مقامات، به جرایم بیشتر و جدی‌تر فتنه‌گری و نقض قانون ضد تروریسم متهم شد. هر یک از این اتهامات می‌تواند تا حداکثر ۲۰ سال زندان در پی داشته باشد.

محاکمه فنستر علنی نشده بود و سخنگوی شورای نظامی میانمار هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده است.

این آمریکایی در میان ده‌ها روزنامه‌نگاری است که در پی اعتراضات و اعتصابات پس از کودتا، که مانع از تلاش‌های ارتش برای تحکیم قدرت شد، در میانمار بازداشت شدند. رسانه‌های مستقل از سوی حکومت نظامی این کشور به اقدامات تحریک‌آمیز متهم شده‌اند.

آمریکا برای آزادی فنستر اعمال فشار کرده است. سفارت آمریکا در میانمار درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره را بی‌پاسخ گذاشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که بازداشت وی "عمیقاً ناعادلانه" و "برای جهانیان واضح است" و از شورای  نظامی خواست فورا او را آزاد کند.

مقامات میانمار در عفو اخیر، صدها نفری که به دلیل تظاهرات ضد حکومت نظامی بازداشت شده‌اند، که شامل برخی از روزنامه‌نگاران نیز می‌شد، از فنستر چشم پوشی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha