• جمعه / ۲۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400082116095
  • خبرنگار : 71661

بلینکن به آفریقا می‌رود

بلینکن به آفریقا می‌رود
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده اولین سفر خود را به عنوان دیپلمات ارشد این کشور، به آفریقا انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور بین ۱۵ تا ۲۰ نوامبر، از کنیا، نیجریه و سنگال بازدید خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت که بلینکن در این سفر "همکاری آمریکا و آفریقا را در اولویت‌های مشترک جهانی" مانند پایان دادن به همه‌گیری کرونا، مبارزه با تغییرات اقلیمی، احیای دموکراسی و پیشبرد صلح و امنیت پیش خواهد برد.

بلینکن سفر خود را در نایروبی، پایتخت کنیا و با دیدار با "اوهورو کنیاتا"، رئیس جمهور این کشور آغاز خواهد کرد که طی آن به "مسائل امنیتی منطقه‌ای" مانند درگیری‌های جاری در اتیوپی و سودان خواهد پرداخت.

دولت اتیوپی همچنان درگیر نبردی یک ساله با نیروهای مخالف است. هفته گذشته، این درگیری‌ها باعث شد که آمریکا به مقامات غیر ضروری‌اش دستور دهد این کشور را ترک کنند. جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در شاخ آفریقا، از اتیوپی و کنیا از ۴ تا ۸ نوامبر بازدید کرد تا همه طرف‌ها را تشویق کند که در گفتگو درباره توقف خصومت‌ها شرکت کنند.

در همین حال، ارتش سودان اواخر ماه گذشته، دولت انتقالی مرکب نظامی-غیرنظامی این کشور را منحل کرد؛ اقدامی که آمریکا را نگران کرد. با وجود وعده‌های رهبران نظامی مبنی بر واگذاری قدرت به رهبران غیرنظامی، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، روز پنجشنبه خود را به عنوان رئیس دولت موقت منصوب کرد.

بلینکن سپس به آبوجا، پایتخت نیجریه سفر کرده و در آنجا با محمدو بوهاری، رئیس جمهور این کشور، درباره امنیت بهداشت جهانی، گسترش دسترسی به انرژی و رشد اقتصادی و احیای دموکراسی گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره سیاست آمریکا و آفریقا در آبوجا سخنرانی خواهد کرد و با کارآفرینان حوزه دیجیتال نیجریه، تعامل خواهد داشت.

به گفته این وزارتخانه، بلینکن سفر خود را در شهر داکار، پایتخت سنگال، به پایان خواهد رساند، جایی که با "مکی سال"، رئیس جمهور سنگال برای "تایید مجدد مشارکت نزدیک" بین کشورها، دیدار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه درباره این نشست گفت: با توجه به ریاست آتی "مکی سال" در اتحادیه آفریقا، بلینکن مشتاقانه منتظر بحث در مورد مسائل منطقه‌ای و ارزش‌های مشترک است.

این سفر حضوری به آفریقا پس از آن انجام می‌شود که بلینکن در ماه آوریل، یک "سفر مجازی" به این قاره داشت که طی آن با مقامات نیجریه و کنیا ملاقات کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha