• شنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400082217005
  • خبرنگار : 30054

نحوه استفاده از مولتی متر در تعمیر موبایل

نحوه استفاده از مولتی متر در تعمیر موبایل

تعمیر هر وسیله الکترونیکی نیازمند وجود ابزاری است که هر یک کار به خصوصی انجام می دهند. یکی از پرکاربردترین ابزار برای تعمیر موبایل، دستگاهی به نام مولتی متر است. مولتی متر وسیله ای است که برای تست سلامت قطعات بر روی برد و دیگر پارت‌های گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فنی پایتخت، مولتی متر یکی از ابزارهای مورد نیاز آموزش تعمیرات موبایل است. قطعاتی مانند رینگر موبایل، ویبراتور، اسپیکر، میکروفون، صفحه کلید، باتری و ... با استفاده از مولتی متر بررسی شده و می توان از صحت عملکرد آن ها مطمئن شد.

انواع مولتی متر

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر آنالوگ

شما می‌توانید از هر دو نوع مولتی متر ذکر شده در بالا استفاده کنید زیرا هر دو یک کار را انجام می‌دهند. تنها تفاوت این است که نوع دیجیتال خوانش‌ها را در قالب دیجیتال به شما نشان می‌دهد و در نتیجه در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند.

در حالی که در مدل‌های آنالوگ، باید خواندن را مطابق با فلش روی صفحه نمایش مشاهده کنید. اکثر تکنسین‌ها ترجیح می‌دهند از مدل‌های دیجیتال استفاده کنند. مدل‌های آنالوگ توسط تکنسین‌های نسل قدیم استفاده می‌شود، چرا که اولین مدل‌هایی بود که به بازار آمد و مورد پسند آن‌ها بود.

یک مولتی متر اعم از دیجیتال یا آنالوگ دارای دو سیم است (که پروب نیز نامیده می‌شود)، یک سیم قرمز و یک سیم مشکی. پروب قرمز مثبت (+)، در حالی که پروب سیاه منفی (-) است. در الکترونیک و برق همیشه قرمز مثبت و سیاه منفی است.

هنگام خرید یک مولتی متر جدید، یک سر پروب قرمز را در شکاف VΩ (سوراخ گرد) و پروب سیاه را در شیار COM (به معنی رایج) قرار دهید. شیار سوم یعنی 10A یا 20A در تعمیرات تلفن همراه استفاده نمی شود.

تنظیمات مولتی متر در تعمیر موبایل

تنظیم ولت DC

از این تنظیم برای بررسی ولتاژ قسمت‌ها و اجزایی که باید بررسی شوند، استفاده می‌شود. در تنظیم ولت DC می‌توان ولتاژ خروجی موارد مختلفی مانند باتری، کانکتور باتری، شارژر، کانکتور شارژ و ... را بررسی کرد. با V بزرگ و خط مستقیم با 3 نقطه در زیر آن نشان داده می‌شود.

تنظیم مقاومت

 توسط این ابزار می توان مقاومت قطعات مختلف مانند مقاومت‌ها و غیره را بررسی کرد. همچنین می‌توانیم برای عیب یابی مادربورد در هنگام خرابی، مقاومت بین 2 نقطه را بررسی کنیم، تا بر اساس دستورالعمل‌های موجود به مقدار مشخصی که باید، برسد. مثلا با این تنظیمات می‌توانیم میکروفون تلفن همراه را نیز بررسی کنیم.

نحوه استفاده از مولتی متر در تعمیر موبایل

 تداوم

 که البته به آن تنظیمات دیود نیز گفته می‌شود. هنگامی که در این تنظیمات پروب قرمز را لمس می‌کنید و پروب سیاه به پایان می‌رسد، می‌توانید صدای بوق را بشنوید. با نگه داشتن مولتی متر روی این تنظیم، می‌توانیم تداوم بین 2 نقطه داده شده را بررسی کنیم. ما می‌توانیم بررسی کنیم که آیا مسیرها باز هستند یا نه. اگر مولتی‌متر تداوم را نشان دهد، صدای بوق می دهد. این بدان معنی است که مسیر اوکی است. و اگر بوق ندهد به این معنی است که مسیر خراب است. برای تعمیر مسیر خراب، همه تکنسین ها جامپر می‌سازند. پرش به معنای لحیم کردن یک سیم عایق نازک از سر یک مسیر معیوب به انتهای دیگر است.

با این تنظیم، کوتاه بودن یا نبودن برد مدار را نیز می توانیم چک کنیم. اتصال کوتاه را با نگه داشتن سیم‌ها روی ترمینال‌های مثبت و منفی کانکتور باتری بررسی کرده و همچنین سیم‌ها را معکوس می‌کنیم. اگر صدای بوق را از هر دو طرف دریافت کنیم، برد مدار کوتاه است، اگر صدای بوق را فقط یک بار دریافت کنیم، کوتاه نیست.

تست شارژر موبایل با استفاده از مولتی متر

در قدم اول باید مولتی متر در حالت DC قرار داده شود. پراب مشکی را در پلاگ COM و پراب قرمز را در پلاگ VΩHz قرار دهید. حال باید یو اس بی شارژر را به برق وصل کنید. چهار نقطه تماس در پورت یو اس بی وجود دارد.وقتی نوک پراب ها را در نقاط تماس قرار دهید، می‌توانید اعداد نشان داده شده روی مولتی‌متر را بخوانید. اگر عدد نمایش داده شده 5 ولت بود، می‌توانید از سلامت شارژر خود خاطر جمع باشید.

نوک پراب‌ها از نقاط تماس روی پورت ضخیم‌تر هستند، پس برای جلوگیری از خراب شدن پورت، بهتر از یک سوزن برای برقراری ارتباط استفاده کنید. در ضمن توجه کنید که اگر شارژر شما تایپ C و فست باشد، عدد روی مولتی متر باید بیشتر از 5 ولت باشد.

آموزش کار با مولتی متر، از واجبات حرفه تعمیرات موبایل است و هر تعمیرکار موبایل باید بتواند از این وسیله پرکاربرد و مهم به درستی استفاده کند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha